PlusInterview

Topman Schiphol ongeduldig: ‘Neem dat besluit over Lelystad’

Schipholtopman Dick Benschop raakt ongeduldig over de trage voortgang van de groeibesluiten voor zijn luchthaven en dochter Lelystad Airport. Terwijl Schiphol bezig is met allerlei maatregelen om toekomstige groei ‘te verdienen’ blijven besluiten daarover uit. ‘Get Schiphol done.

Benschop herhaalde zijn oproep aan de politiek om haast te maken met een besluit over de opening van Lelystad Airport.Beeld ANP

De luchthaven presenteerde vrijdag niet alleen haar jaarcijfers, maar ook een eerste pakket maatregelen die nodig zijn om in de toekomst groei tot 540.000 vluchten, die door het kabinet is voorgesteld, te verdienen.

“We willen en moeten onze bijdrage leveren aan het terugdringen van de stikstofuitstoot,” zegt Benschop. “We gaan nog meer met onze tarieven het gebruik van schonere vliegtuigen promoten. We zijn daarnaast bezig met alternatieve brandstoffen, andere vliegroutes en de vervanging van vliegverbindingen door treinen.”

Het gaat om een breed pakket aan ingrepen. “We hebben een elektrische taxirobot naar Schiphol gehaald waarmee we binnenkort proeven kunnen beginnen met het verslepen van vliegtuigen, zodat die hun motoren niet hoeven te laten draaien. En vrijwel alle apparatuur op het platform wordt versneld geëlektrificeerd, om de uitstoot terug te dringen.”

Ook buiten het vliegveld maakt Schiphol stappen. “We willen hotelshuttles en personeelsbussen elektrificeren, en versneld verder met elektrische taxi’s en bussen. We gaan het openbaar vervoer bevorderen met een nieuw station en ov-knooppunt.”

Het zijn niet allemaal nieuwe maatregelen. “Het gaat nu vooral om het tempo waarin deze maatregelen worden genomen,” zegt Benschop. “Dat zullen we dit jaar en volgend jaar sterk versnellen.” Volgens de topman zullen veel van de stikstofmaatregelen bredere positieve gevolgen hebben. “Veel maatregelen en investeringen leveren een positieve opbrengst op voor stikstof, fijnstof en CO2.”

Focus op veiligheid

Deze week was er, naar aanleiding van nieuwe inspectiecijfers, ophef over de veiligheid en gezondheid van werknemers die op de platforms werken. “Grondafhandeling heeft belangrijke aandacht,” erkent Benschop. “We willen daar de risico’s verminderen en veiligheid verbeteren. Naar aanleiding van de botsing tussen twee vliegtuigen op het platform vorig jaar, is een werkgroep bezig met het opstellen van nieuwe procedures.”

“En we gaan alle materieel en voertuigen in één organisatie onderbrengen zodat alle afhandelaren dat kunnen gebruiken. Daardoor hoeft niet steeds te worden gewisseld als er een nieuw toestel aan de gate komt.” Zulke maatregelen worden volgens de topman dit jaar en volgend jaar ingevoerd.

Benschop heeft zich verbaasd over recente kritiek dat de luchthaven onvoldoende haast zou maken met veiligheidsmaatregelen “2019 is juist een jaar geweest van investeringen in de toekomst. We zien de eerste resultaten van onze investeringen in veiligheid, naar aanleiding van de aanbevelingen van het OVV en NLR. De verkeerstoren is aangepakt, de taxibanen, het overleg is verbeterd. We liggen op schema. We hebben 5 van de 32 maatregelen uitgevoerd. We leren samen van incidenten.”

Coronacrisis

Benschop is tevreden over de prestaties van Schiphol in het afgelopen jaar, waarin niet alleen winst, omzet en passagiersaantallen maar ook de investeringen flink stegen. Voor dit jaar is hij voorzichtiger. De topman durft nog geen inschatting te maken van de gevolgen van de coronacrisis. “De uitbraak is nu groter dan sars in 2003. Bovendien is de wereld in zeventien jaar enorm veranderd. Er zijn veel meer verbindingen, dus is het effect voor ons potentieel groter.”

“De impact op het aantal vluchten is groot. We zijn van honderd vluchten naar China per week naar twintig gegaan; KLM schort tot tenminste half maart haar vluchten op en Chinese maatschappijen hebben hun frequentie teruggebracht. We zullen dat terugzien in de cijfers, maar hebben de financiële gevolgen nog niet in kaart gebracht. Het is vooral de onzekerheid hoe lang dit gaat duren.”

Die onzekerheid betreft ook de luchthaven zelf. “We hebben verschillende scenario’s als er via Schiphol een besmetting opduikt. Bijvoorbeeld: hoe gaan we om met de melding van een verdenking in een vliegtuig? We volgen de gezondheidsautoriteiten, werken nauw samen met RIVM en GGD en delen ervaringen. Het belangrijkst is reizigers en medewerkers te informeren en gerust te stellen.” Zo is er een inloopspreekuur voor medewerkers ingesteld.

Lelystad Airport

De grootste onzekerheid betreft de toekomst van Schiphol, dochter Lelystad Airport en de Nederlandse luchtvaart. Benschop herhaalt zijn oproep aan de politiek om haast te maken met groeibesluiten.

“Het kabinet rondt een aantal zaken nu af, waaronder een antwoord op het stikstofadvies van de commissie-Remkes. Dat is een duidelijk, werkbaar advies waar ook wij mee aan de slag zijn. Stikstof is ook het laatste punt voor Lelystad dat geregeld moet worden. Aan de rest van alle voorwaarden voor opening is voldaan, de volgende stap kan worden gezet.”

“Ik ben bijzonder benieuwd hoe dit vorm gaat krijgen. Het is nu aan de politiek om besluiten te nemen over groei tot 540.000 vluchten op de manier die het kabinet vorig jaar zomer heeft besloten, in stappen. Wíj gaan laten zien hoeveel het aantal mensen die ernstige hinder ervaren zal afnemen, we gaan aan de slag met nachtvluchten en het terugdringen van uitstoot.”

“Ik word wat ongeduldig. Alle afwegingen zijn gemaakt. Het is noodzakelijk nu perspectief te geven aan de luchtvaartsector en aan de omgeving.”

“De opening van Lelystad is aan dit jaar gebonden. Ik ga ervan uit dat het mogelijk is. Ik denk dat het kabinet ertoe in staat is. Wij doen wat er van ons verwacht wordt, dus neem dat besluit. Get Schiphol done.”

Botsen met bewoners

Deze week maakten actiegroepen van omwonenden bekend uit het overleg te stappen over de toekomst van Schiphol. Dat heeft Benschop verrast. “We hebben onlangs nog met elkaar om de tafel gezeten. Ik heb geprobeerd na te gaan wat er is gebeurd.”

Het kwam al vaker tot botsingen, omdat Benschop – zoals deze week in Uithoorn – zelf met regiobewoners praat. “De bewonersgroepen wilden niet dat ik ook zelf met omwonenden en gemeenten ging praten. Dat zou alleen binnen de Omgevingsraad mogen.”

De actiegroepen, die als sinds 2008 een rol spelen in de groeidiscussie, zijn het niet eens met de plannen voor het overleg in de toekomst. Benschop, die begin dit jaar opriep bij het overleg te kiezen voor middengroepen in de samenleving en niet voor ‘de flanken’ – lees tegenstanders van groei – steunt die voorstellen wel.

“Ik ben het eens met het einde van het model-Alders, waarbij lokaal werd geadviseerd en besloten over landelijke luchtvaartmaatregelen. Dat overleg is verleden tijd, besluiten moeten in Den Haag worden genomen. Maar we hebben groot belang bij overleg met bewoners en sector, formeel en informeel. Er moet een club zijn waar iedereen bij elkaar komt, met een voorzitter, en direct contact tussen Schiphol en de omgeving.”

“Dit is het begin van een nieuwe overleg. Wij zullen daar volop aan deelnemen. Ik verwacht dat bewonersgroepen blijven meedoen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden