Benjamin Smith.

Interview

Topman Air France-KLM probeert twijfels weg te nemen

Benjamin Smith. Beeld AFP

Geen machtsgreep, geen graai in de kas. KLM blijft zo zelfstandig als het nu is, zegt topman Benjamin Smith van moederbedrijf Air France-KLM, die dinsdag eindelijk de toekomstplannen van het bedrijf onthulde. Bij sommigen blijven de twijfels echter bestaan.

Nee de ‘financiële onafhankelijkheid’ van KLM garandeert hij niet. “We zijn één groep, we spreken niet over onafhankelijkheid van onderdelen,” zegt hij aan het eind van de investeringsdag waar hij voor het eerst zijn toekomstplannen voor het luchtvaartconcern onthulde. “Maar de verhoudingen zoals die nu binnen het concern gelden, zullen niet veranderen.”

“Onze eerste prioriteit is de situatie bij Air France te stabiliseren en Transavia te laten opbloeien.” De van oorsprong Nederlandse lagekostenmaatschappij wordt een derde loot in het concern en moet de slag aangaan met het veel grotere Easyjet en Ryanair. “KLM zal zijn bestaande model als beste transfermaatschappij van Europa verder verbeteren.”

Van de gevreesde verschuiving van zeggenschap van Amstelveen naar Parijs wil hij niets weten. “We zijn één groep, met drie merken. Er kan altijd beter worden samengewerkt tussen de maatschappijen, maar dat betekent niet dat er zaken worden overgeheveld van de ene naar de andere kant.”

“De verhalen die ik lees over dat we de onderhoudsafdeling op Schiphol gaan sluiten en die naar Parijs verhuizen, zijn pertinent onjuist. We hebben geen enkel plan om onderdelen, zeggenschap of grote hoeveelheden banen te verplaatsen. Natuurlijk kunnen sommige functies verhuizen naar een plek waar ze beter passen, maar er komen geen materiële ingrepen.”

Data

Ook berichten dat gegevens van KLM-klanten in handen komen van de groep zijn uit de lucht gegrepen. “Klantendata is al een taak van het concern. Maar de technologie is veranderd, dus dat geeft ons een mogelijkheid om de gegevens beter te beheren en klanten betere aanbiedingen te doen.”

Als er ergens wordt ingegrepen, dan is het in Frankrijk. Dochtermaatschappijen Joon en Hop! verdwijnen en met het Franse personeel zijn afspraken gemaakt over ingrepen die KLM al jaren geleden heeft genomen.

Air France-KLM wil via bezuinigingen en investeringen de komende vijf jaar bijna 1,5 miljard euro vrijspelen. KLM moet 250 miljoen euro aan dit programma bijdragen, onder meer door 60 miljoen euro kostenbesparingen te vinden.

Dat de zelfstandige KLM-or alweer vragen heeft over zulke ingrepen, verbaast hem. “KLM maakt een succesvolle transformatie door. Hun resultaat is goed. Ze gaan gewoon verder op de ingeslagen weg. Kosten besparen gaat gewoon door, bij KLM en Air France. Dat is niet nieuw. De ondernemingsraad is volledig op de hoogte van alle plannen.”

Vakbondverzet

Bij Air France moet het bedrijfsresultaat 900 miljoen euro omhoog door de thuismarkt te versterken, de vloot te vereenvoudigen en kosten terug te brengen. In Frankrijk hebben twee bonden al aangekondigd voorgenomen ingrepen in de cabinebezetting aan de leden voor te leggen; gezien het rabiate vakbondverzet uit het verleden een omineuze stap.

De reacties op de plannen waren weinig hoopgevend. Beursanalisten en beleggers zien vooral veel overeenkomsten met de plannen van Smiths voorganger, die vervolgens struikelde over de machtige Franse bonden. Ook zouden de specifieke bezuinigingen niet voldoende zijn uitgewerkt en de belofte dat er misschien weer een winstuitkering voor aandeelhouders komt, te mager. Het aandeel daalde dinsdag al bijna 6 procent.

Volgens Smith wijken de plannen vooral af van die van zijn voorganger doordat er eerste akkoorden zijn gesloten met de Franse bonden. “We hebben meer dan twintig nieuwe overeenkomsten gesloten, vooral bij Air France maar ook bij KLM, die ons in staat stellen flexibeler te opereren. Daardoor kunnen we nu deze maatregelen nemen.”

“Air France KLM opereert in een heel uitdagende wereld. Maar de vooruitzichten zijn goed. We moeten bouwen op Air France en KLM. We hebben veel voordelen: onze merken, onze medewerkers, ons sterke netwerk en partnerschappen. Met de sterke positie van Schiphol en de Franse markt. We moeten weer leidend in Europa worden.”

Consolidatie

Smiths aankondiging dat overnames niet zijn uitgesloten, is opvallend. Maandag nog werd Air Europa, de Spaanse partner van KLM en Air France, overgenomen door het moederbedrijf van Iberia en British Airways, IAG. Air France-KLM is nog lang niet zover dat het zich zo’n miljardenovername kan permitteren. Smith moet overigens nog maar zien of het doorgaat. “Er zijn nogal wat uitdagingen als je de nummer een en twee in Spanje samenvoegt.”

Hij sluit niet uit dat ook Air France-KLM zich zal roeren. “De consolidatie van de luchtvaartwereld is in Europa nog lang niet zover als in de VS en we zullen focussen op strategische mogelijkheden, ook met overnames. In Europa zijn nog mogelijkheden voor overnames, zolang die strategisch bij ons passen, maar daar heb ik niets over mee te delen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden