Toch weer een pretvlieger erbij op Schiphol

Opnieuw strijkt een lowbudgetmaatschappij op Schiphol neer met vluchten naar Europese bestemmingen die ook al door andere maatschappijen worden bediend.

Level is een lagekostenzusje van British Airways Beeld anp

Luchtvaartmaatschappij Level, een lagekostenzusje van British Airways, opent begin april een basis op Schiphol. Tweemaal per dag zal Level naar Londen vliegen voor een ticketprijs vanaf 20 euro.

Tickets naar Rome en Wenen zijn er dan vanaf 28 euro . In juni volgen vluchten naar Lissabon en Fuerteventura, in augustus komen daar Lissabon en Barcelona nog bij.

Discussie
De komst van Level voedt opnieuw de discussie of het wel nodig is dat de een aanbieder bestemmingen toevoegt die al door diverse andere maatschappijen vanaf Schiphol worden aangevlogen. Alle Levelbestemmingen worden al door andere maatschappijen vanaf Schiphol bediend. Barcelona en Milaan door drie, Wenen en Fuerteventura door vier en Rome en Lissabon zelfs door vijf andere.

Volgens Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) is de komst van Level 'tekenend voor alles wat mis is in de Nederlandse luchtvaart'. "De minister zegt dat ze geen invloed kan uitoefenen op de bestemmingskeuze. Dus vliegen we straks voor 20 euro naar Londen, een plaats die prima met de trein is te bereiken."

Pretvluchten
Schiphol of de onafhankelijke slotcoördinator hebben geen mogelijkheden om in te grijpen in de bestemmingskeuze. Dat leidde er de afgelopen jaren toe dat de luchthaven versneld vol stroomde met 'pretvluchten' van lowbudgetmaatschappijen die niet bijdragen aan het netwerk van Schiphol.

Level maakt op Schiphol gebruik van start- en landingsrechten van zustermaatschappijen, met name Vueling, die minder vanaf Schiphol vliegen. KLM ziet de komst van de nieuwkomer dan ook als 'normale concurrentie'. Maar Vueling kreeg de afgelopen jaren de kans haar vliegrechten op Schiphol flink uit te breiden toen de luchthaven ongebruikte vliegrechten uit de winterperiode naar de drukke zomermaanden overhevelde. Daar liep KLM toen tegen te hoop.

Kröger: "Dit leidt er alleen maar toe dat straks gezegd wordt dat het onvermijdelijk is dat Schiphol groeit. Als je erkent dat er gebrek aan ruimte is, moet je als overheid mogelijkheden hebben in te grijpen zodat de schaarste beter aangepakt wordt, voor omwonenden, milieu en economie."

Ingrijpen
Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen zei vorige maand na vragen van het Kamerlid dat Europese regels ingrijpen in bestemmingen verbieden. "Omdat ik vind dat de overheid meer mogelijkheden moet krijgen om vluchten die het netwerk van Schiphol versterken te stimuleren, wil ik aanvullende mogelijkheden creëren voor toekomstige sturing."

Zo denkt de minister aan een regel waarbij de slotcoördinator rekening houdt met het netwerk van Schiphol als nieuwkomers op al bestaande bestemmingen willen starten. Dat zal de komst van maatschappijen als Level, die gebruikmaken van bestaande slots, niet voorkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden