Plus

Tegenstanders windmolens teleurgesteld ondanks schrappen plannen bij IJburg

De op IJburg ontstane actiegroep Windalarm reageert allesbehalve enthousiast op het nieuws dat windmolens kort voor de kade van IJburg van de baan zijn. Windalarm blijft erbij dat windturbines van 150 meter niet in de buurt van woningen horen, dus ook niet in Noord of Zuidoost.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Na de schifting die wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid) heeft aangebracht in de mogelijke locaties voor windmolens rond de stad is de kans des te groter dat ze langs de A10-Noord komen of in het groen tussen Zuidoost, Weesp en Driemond. Ook daar zullen de windmolens terechtkomen binnen de anderhalve kilometer van woningen, de afstandsnorm die Windalarm voorstaat.

De dupe

Windalarm is teleurgesteld. ‘De minder weerbare wijken zoals bij Amsterdam-Noord, Zuidoost en Geuzenveld-Slotermeer lijken de dupe te worden,’ concludeert Windalarm. En ook daar is geen draagvlak, volgens Windalarm. De actiegroep zet de strijd tegen de windmolens daarom door.

IJburger Roel Schiffers is helemaal niet opgelucht nu windmolens op plekken dicht bij de Bert Haanstrakade van de baan zijn. “Als je alleen naar jezelf kijkt, valt het mee. Maar kijk je ietsje verder, dan komen ze nog steeds in het gebied.”

Hij doelt op het water van het IJmeer verder uit de kust van IJburg. Daar zijn windmolens een stap dichterbij gekomen nu het is aangewezen als voorkeursgebied, met mogelijk windturbines van 200 meter hoog. Ze zouden daar bovendien dicht bij het nieuwe Strandeiland komen, waar 8000 woningen staan gepland.

“Wat de Bert Haanstrakade bespaard is gebleven, krijgen de mensen van Strandeiland dus wel,” zegt Schiffers. Aangrenzend aan Strandeiland zou op Buiteneiland een park aangelegd worden. “Dat wordt dan toch een andere beleving met zulke grote windmolens. Het lijkt me niet de beste plek om te picknicken.”

Niet achterban GroenLinks

Ook in Amsterdam-Noord zijn windmolens een stap dichterbij gekomen, langs de A10 en bij de Noorder IJplas. Volgens Martijn van Beenen zijn de woonbootbewoners in de Noorder IJplas ‘enorm teleurgesteld’. “Maar we hadden het wel verwacht. In Noord zijn we gewoon niet de achterban van GroenLinks.”

Zo is het volgens hem gekomen dat de windmolens bij IJburg goeddeels van de baan zijn, terwijl ze in Noord mogelijk wél komen in een hele gordel langs de A10. “Marieke van Doorninck heeft gewoon op haar sodemieter gekregen van haar eigen achterban op IJburg.”

“Het is een zwarte dag voor Noord,” zegt Annemarie van Iren uit Schellingwoude. “Dit is een klap in ons gezicht. We zijn van alle kanten bedrogen en gepasseerd.” In Noord was de indruk gewekt dat tot mei de mogelijkheid was om de plannen aan te passen. “We hebben al zo vaak geprobeerd met de wethouder in overleg te komen, maar ze luistert op geen enkele manier naar ons.”

“Ze luistert naar de mensen die het hardste schreeuwen. Het gebied met de meeste GroenLinksstemmers is geschrapt. Wat is dat voor een move, een week voor de verkiezingen? IJburg is een yuppengebied. Daar zitten de mensen die van zich laten horen. In de arme wijken van Noord weten ze van niks.” De tegenstanders van de windmolens hebben hier zelf het initiatief genomen om een informatiebrief van de gemeente in het Turks en Marokkaans te vertalen.

Bij de Schellingwouderdijk is de A10 nooit ver weg, vandaar de vrees voor geluidshinder als langs de snelweg hoge windmolens komen. Tegelijk is de snelweg de overgang naar de natuur van Waterland, nog een reden om voorzichtig om te springen met de dijk. Veel kabaal maken is kennelijk de manier om iets gedaan te krijgen, concludeert men in Schellingwoude. “Dat hebben we goed begrepen. Ze organiseren zelf het verzet. Ze zijn nog niet van ons af. Wij gaan net zo hard roepen als IJburg.”

Hard gelag

Ook verderop in Noord wordt teleurgesteld gereageerd. “Het is een hard gelag voor de bewoners van Noord,” zegt Camiel Verberne van Windalarm Noord/Waterland. Alleen ter hoogte van De Banne zijn wat locaties voor windmolens geschrapt, maar dat is te danken aan de gemeente Landsmeer.

“De leefbaarheid, gezondheid en kwetsbare natuur staan op het spel,” zegt Verberne. Daarbij denkt hij aan de Schellingwouderscheg, maar ook aan de Noorder IJplas en de volkstuinparken langs de ring. Vrees is ook dat de hoogbouw zoals in de Molenwijk en de Waterlandpleinbuurt veel geluidshinder te verwerken krijgt over de snelweg heen. “De bewoners van Noord doen blijkbaar voor spek en bonen mee, want de gemeente Amsterdam luistert niet.”

Weesp

Ook in Weesp is het nieuws de bewoners van nieuwbouwwijk Weespersluis rauw op het dak gevallen, zegt Tzachi Fischer. Net over de gemeentegrens ligt de Diemerscheg waar Amsterdam 3 tot 6 windturbines voor mogelijk houdt. Gevreesd wordt voor een lijn langs het Amsterdam-Rijnkanaal waardoor ze op 600 meter van de eerste woningen van Weesp komen.

“Weesp heeft Amsterdam gevraagd ook de belangen van Weesper bevolking mee te nemen, maar daar wordt gewoon niet naar geluisterd.” En dat terwijl Weesp volgend jaar opgaat in de gemeente Amsterdam. “Nu heeft Weesp nog een duidelijke stem, maar daarna kunnen ze niet eens meer luisteren naar de gemeente Weesp. We voelen ons weggedrukt. Amsterdam bouwt een muur van windmolens om zich heen.”

Zuidoost

Ook bij Amsterdam-Zuidoost, op het terrein van waterzuivering Weesperkarspel, kunnen één of twee windmolens zo’n beetje op de gemeentegrens komen. “Niet echt fraai dat Amsterdam ze precies op de grens zet,” zegt Aart Coster, die net over de grens in het buitengebied van Abcoude woont. Zijn gemeente, De Ronde Venen, beklaagde zich eerder al over het gebrek aan overleg.

In Zuidoost zelf is maar weinig aandacht voor de mogelijkheid dat hier windmolens komen, weet Coster. “Op IJburg zijn ze op tijd wakker geworden, maar hier is 80 procent er niet van bewust.”

Bedrijventerrein Amstel III is bijna helemaal afgevallen als mogelijke locatie voor windmolens, maar zelfs in de omliggende buurten in Zuidoost zijn de bewoners niet blij. Een klein deel bij Knooppunt Holendrecht blijft namelijk wel in de running als locatie voor windmolens. Daar staat ook al een windturbine, langs de A2. Pas als het gebied helemaal wordt geschrapt, zijn ze gerustgesteld, zegt Anja van der Loeff.

“We hebben al veel overlast van de A2, de A9, het vliegverkeer naar Schiphol en het spoor. De gezondheid en de schoolprestaties zijn hier het slechtste van heel Amsterdam,” zegt Marleen Helleman. “En dan komt de slaapverstoring door windmolens daar nog bij.” Bij het snelwegknooppunt zou een extra windmolen bovendien ten koste gaan van het groen.

Eigenlijk is alleen de Stichting Beschermers Amstelland echt enthousiast over de schifting die is gemaakt. Het groen van de Amstelscheg is geschrapt als mogelijke locatie voor windmolens. “Dit is een heel belangrijke stap in de goede richting,” zegt Renske Peters. Maar ook zij heeft kritiek over hoe Amsterdam te werk gaat. “Als je alle plekken voor windenergie binnen de eigen gemeentegrenzen wil vinden, krijg je niet de locaties die het meest geschikt zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden