Plus Reportage

Techlab Bredero Beroepscollege maakt kinderen enthousiaster over techniek

Hejan (uiterst rechts) met robot. ‘Ik vind apparaten repareren gewoon het leukste wat er is.’ Beeld Jakob Van Vliet

Het Techlab van het Bredero Beroepscollege moet leerlingen enthousiasmeren voor techniek. Donderdag werd de ruimte vol 3D-printers en lasersnijders officieel geopend.

“Welkom,” zegt Robin. “De leerlingen kunnen niet wachten om alle machines te demonstreren!” De leerlingen zijn kinderen van het Bredero Beroepscollege in Noord. Robin is een wit met roze robot ter grootte van een kind van een jaar of vier. Ze heeft ook een broertje bij zich, dat heeft nog geen naam.

Deze robots zijn sinds vrijdag in dienst van het Techlab van het Bredero Beroepscollege, om op deze manier meer kinderen warm te laten lopen voor techniek. Vierdeklasser Hejan – die probeert Robins broertje hem de hand te laten schudden – was al overtuigd. Hij wil in de elektro- en metaaltechniek gaan werken, volgend jaar begint hij met zijn opleiding aan het ROC. “Al sinds ik klein was, hielp ik mijn vader altijd bij het repareren van apparaten. Ik vind dat gewoon het leukste om te doen.”

Slecht imago

En van mensen zoals Hejan hebben we er snel meer nodig, heel snel. De laatste cijfers liegen er niet om. Volgens het UWV zijn er 32 keer zoveel machinemonteurs nodig als er nu beschikbaar zijn. Van elektriciens en elektronicamonteurs is de nood 16 keer te hoog. Van leerkrachten, overigens, zijn er maar zes keer te weinig.

Volgens Marc Franzen, directeur van het Bredero Beroepscollege, is dit probleem voor een groot deel te wijten aan het imago van techniek. “Techniek wordt gezien als iets waar je handen vies van worden en waar je slecht voor betaald krijgt.” Die vooroordelen gaan allang niet meer op: “De meeste technici werken juist in een brandschone omgeving. Het vuile werk is door innovatie veel minder nodig.”

Gebruiksaanwijzing

Technisch onderwijsassistent George Karperh Weah begrijpt goed waarom veel leerlingen niet zo geïnspireerd raken door het schoolvak techniek. “Laatst moesten ze in de les opeens allemaal een vliegtuigje van metaal maken. Niemand begreep het nut ervan, en na afloop verdwenen die dingen allemaal in de prullenbak.”

In het Techlab krijgen leerlingen juist alle vrijheid om zelf te onderzoeken wat er met deze machines mogelijk is. Dat sluit beter aan op hoe jongeren in elkaar zitten, zegt ook Franzen: “Mijn generatie leest altijd de hele gebruiksaanwijzing bij een nieuw apparaat, jongeren gaan gewoon meteen aan de slag. Ze drukken op een paar knopjes en kijken wat er gebeurt.”

Kaylee en Anicca zitten allebei in de brugklas. Met een batterij, draden en lampjes knutselen ze aan iets wat een libelle moet worden. Kaylee vindt het heel leuk om creatief bezig te zijn, zegt ze, maar ze weet nog niet zeker of ze de technische kant op wil. Je kunt die creativiteit namelijk ook heel goed kwijt in beeldende vorming, vindt ze. “En mijn ouders zeggen dat ik helemaal zelf moet weten wat ik wil gaan doen.”

Wie wel zeker weet dat hij in de techniek wil komen te werken, is Damian (4de klas), die demonstreert hoe de verlichting kan worden bediend met zijn smartphone. Hij heeft al stage gelopen bij een technische dienstverlener en is vastbesloten om daar na zijn opleiding weer aan het werk te gaan. “Ik ben geen stilzitter, geen denker. Ik wil gewoon met mijn handen werken.”

Techniekcampus

Het Bredero Beroepscollege is een van de vier scholen die bezig zijn met de ontwikkeling van een speciale techniekcampus voor het vmbo. Samen met het Mundus College, het Montessori College Oost en de Open Schoolgemeenschap Bijlmer, maar ook met het mbo en het bedrijfsleven in de stad, wordt een techschool ontworpen waar met behulp van het nieuwste materiaal op een aantrekkelijke manier techniekonderwijs zal worden gegeven, gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs. De hypermoderne school moet in 2023 af zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden