Taxichauffeurs: 'We rijden nu enorm om'

Taxi's worden door de maatregelen van de gemeente gedwongen oeverloos om te rijden. Dat is niet goed voor de chauffeurs, maar vooral niet voor de stad, zegt chauffeur Husam Hasan.

In pak taxichauffeur Hussam Hassan en Denk-gemeenteraadslid Numan Yilmaz Beeld Carly Wollaert

Hij begrijpt echt wel dat de stad het met minder auto's moet doen om het leefbaar en gezond te houden, Husam Hasan (34) zegt het wel een paar keer. "Ik heb ook kinderen, ik wil ze ook ­gezond zien opgroeien. Dat de wethouder streeft naar een autoluwe stad is een prima zaak. Maar zoals het nu gaat, gaat het niet goed. Sterker nog: het gaat enorm fout."

Hasan doelt op het ingewikkelde doolhof dat met name de binnenstad lijkt te worden door de vele maatregelen van de laatste jaren. De knip voor CS bijvoorbeeld, waardoor auto's achter het station om moeten om van West naar Oost te komen.

En wat te denken van het afsluiten van de kop van de Vijzelstraat, waardoor het Muntplein bijna onpasseerbaar is geworden. En ook het verdwijnen van taxistandplaatsen werkt volgens Hasan het 'rondjes rijden' door taxichauffeurs in de hand. "Dit werkt niet. Niet ­wegens onwil van chauffeurs, maar gewoon ­omdat het slecht beleid is."

Niet normaal
Hij geeft een voorbeeld. Die klant die hij oppikte bij Hotel De L'Europe in de Nieuwe Doelenstraat en die de Heineken Experience als ­bestemming opgaf. Hasan krabde zich achter zijn oren en legde zijn klant uit dat hij helemaal via CS zou moeten rijden. Via de Prins Hendrikkade, langs Artis, de Roetersstraat en over de trambaan van de Sarphatistraat. "Ik vertelde hem dat ik moest omrijden, maar dat interesseerde hem niets. Hij had zoiets van: ik betaal er toch voor, ik ben hier op vakantie."

Hasan wil er maar mee zeggen: hij kan op deze manier meer geld verdienen. "Als ik de kortste weg had kunnen rijden, gewoon over de Vijzelstraat, dan was de klant niet meer dan acht euro kwijt geweest. Nu bedroeg de rekening wel 22 euro. Dat is toch niet normaal? Maar geld is niet alles, als je de stad leefbaar wil houden, moet je juist zorgen dat taxi's zo min mogelijk kilo­meters maken."

Lekker verdienen
De rit zoals Hasan die beschrijft, is dagelijkse praktijk voor de taxichauffeur, die al twaalf jaar in Amsterdam rijdt. Normaal gesproken is hij niet het type dat met de pers wil praten, hij ­besteedt zijn tijd liever aan werk. Maar nu kan hij niet anders, zegt hij. "Met name overdag mag je als chauffeur niets, terwijl er 's nachts wel uitzonderingen zijn en er bijvoorbeeld pop-­upstandplaatsen zijn. Dit is een Amsterdams probleem en het moet worden opgelost."

Hoe? Er moeten uitzonderingen worden ­gemaakt voor taxi's, zegt hij. "In alle steden in de wereld mogen taxi's, als ze daar een reden voor hebben, wel naar plekken waar andere auto's niet naartoe mogen. Dat werkt overal, maar ­Amsterdam wil er niet aan. Terwijl deze stad voor groene partijen heeft gestemd, wordt er juist méér gereden in plaats van minder."

Hij wijst erop dat hij jaren werkzaam is in ­Amsterdam. "Voorheen maakte ik zo'n 180 kilometer per dag, maar de laatste tijd kom ik regelmatig aan dagen dat ik wel 220 kilometer rij. Dan kan je zeggen: lekker verdienen, maar op deze manier wil ik het niet. Daar komt bij dat ik ook meer kosten heb door brandstof en slijtage, dus ik verdien niet echt veel meer."

Koppijn
Plus, zegt Hasan, hij wordt er soms moedeloos van als hij het aan zijn klanten moet uitleggen. "Veel mensen kijken op hun smartphone hoe je rijdt en zien dan dat je in wezen vreselijk omrijdt. Dan moeten wij dat steeds uitleggen, dat we nu eenmaal niet anders mogen. Aan het eind van de dag heb ik er vaak koppijn van."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden