Nieuws

Supermarktgigant Jumbo stapt met Gorillas in flitsbezorgen

Flitsbezorgen wordt razendsnel volwassen. Supermarktketen Jumbo gaat in zee met flitspionier Gorillas. Dat lost aan beide kanten een probleem op.

Herman Stil
Flitskoeriers aan het Gerard Douplein in de Amsterdamse De Pijp. Gorillas was een krap jaar geleden de eerste flitsbezorger die in Nederland neerstreek. Beeld Sophie Saddington
Flitskoeriers aan het Gerard Douplein in de Amsterdamse De Pijp. Gorillas was een krap jaar geleden de eerste flitsbezorger die in Nederland neerstreek.Beeld Sophie Saddington

Gorillas gaat in stedelijke gebieden Jumboboodschappen in sneltreinvaart thuisbezorgen. “Vanaf het eerste kwartaal levert Jumbo ons de A-merken, hun eigen huismerk, biologisch assortiment en producten van La Place,” zegt Sadik Cevik van Gorillas Benelux. “Wij blijven dat aanvullen met verse waren en producten van lokale partners. Tegen het einde van dit jaar biedt Jumbo dan zijn klanten dan ook Gorillasbezorging aan.”

Door het assortiment van Jumbo en dochter La Place te bieden, vergroot Gorillas zijn aanbod enorm. Flitsbezorgers beperken zich nu – vanwege het gebrek aan ruimte en de snelle bezorgtijd – nog tot basisproducten die vaak snel nodig zijn.

Ook voor Jumbo levert dat voordleen op. “Wij beleveren straks hun 25 darkstores in elf steden,” zegt financieel topman Ton van Veen van Jumbo, “en dat aantal groeit snel. Dat kan bij ons gewoon mee met de bezorging van onze 705 eigen winkels. Daarmee maken wij extra omzet en marge. Dat geeft ons financieel voordeel.”

Voor Jumbo heeft de samenwerking nog een belangrijker voordeel. De Brabantse keten is traditioneel minder aanwezig in de grote steden in het westen van Nederland. In Amsterdam heeft Jumbo weliswaar 28 vestigingen, maar moet daar opboksen tegen marktleider Albert Heijn die er meer dan honderd heeft. “Gorillas is juist actief in steden waar wij nog wat minder sterk zijn,” zegt Van Veen. “Amsterdam mag nog best wat geler.”

Maar dat is volgens de financieel topman niet het belangrijkste doel van de samenwerking. “We zien heel duidelijk de trend dat specifieke doelgroepen levensmiddelen snel thuisbezorgd willen krijgen. Dan kun je denken: dat is een hype die overwaait. Wij verwachten dat vanwege het enorme geweld waarmee flitsbezorgers ons land betreden het tot een permanente verandering leidt.”

“Dan kun je afzijdig blijven, of participeren. Als we het zelf opzetten, worden we de vijfde of zesde speler in Nederland. Dus lag het voor de hand samenwerking te zoeken met Gorillas, de marktleider in flitsbezorgen.”

Kannibalisatie

“Dit doen we als extra service waar de consument naar vraagt. Natuurlijk zal er sprake zijn van wat kannibalisatie van onze fysieke winkels en thuisbezorging via Jumbo.com. Ik heb ook liever dat onze klanten in de winkel komen, dat is nog steeds het meest gunstige verdienmodel.”

“Maar als de consument boodschappen ook snel thuisbezorgd wil krijgen, dan heb ik liever dat wij daarbij betrokken zijn. En als ik de volle winkelwagens bij onze kassa’s zie, dan geloof ik nooit dat dat allemaal in de rugzak van een flitsbezorger past.”

Jumbo en Gorillas gaan ook in sneltreinvaart nieuwe vestigingen voor de flitsbezorger uitzoeken. “De kans dat zij vanuit onze winkels zullen bezorgen, acht ik heel klein,” zegt Van Veen. “Ik wil niet dat koeriers onze klanten irriteren door al die spullen uit de schappen te halen. Maar als we winkels hebben waar ruimte over is, kunnen we een deel inrichten met magazijnen vanwaaruit Gorillas orders kan samenstellen. Dat kan ook helpen om de overlast van darkstores te voorkomen.”

In een aantal steden, zorgen de magazijnen en koeriers voor overlast in de buurt. Amsterdam-West nam eind vorig jaar al de stap om de komst van nieuwe darkstores in woonwijken te voorkomen.

Supermarktdeskundige Erik Hemmes is niet verbaasd over de samenwerking. “De hele markt van online bezorgen heeft een geweldige boost gekregen door corona. We hebben in korte tijd vier flitsbezorgers in Nederland gekregen. Die moeten hun assortiment nu zelf regelen, soms via samenwerking met inkoopcombinaties. Gorillas hoeft dat nu niet zelf meer te doen.”

Eigen concurrentie

Ook voor Jumbo vindt Hemmes het een slimme stap. “Jumbo organiseert hiermee zijn eigen concurrentie. Natuurlijk kan dit ten koste gaan van hun eigen boodschappenbezorging, maar je moet luisteren naar de wens van de klant. Het is heel verstandig om snel in te haken.”

Bij Jumbo zal het niet blijven. Albert Heijn, dat vier jaar geleden in Amsterdam en Rotterdam al experimenteerde met flitsbezorgen, kijkt naar verluidt met Takeaway, het Nederlandse moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, naar de mogelijkheden waarbij de Amsterdammers de koeriers leveren. In een aantal vestigingen wordt dat nu beproefd.

Cevik van Gorillas ziet er niets in. “Dit model werkt alleen doordat we magazijnen hebben gecreëerd waarbij we bestellingen snel kunnen uitzoeken en ze vervolgens afleveren. In een normale supermarkt duurt dit veel te lang en kost het meer.”

Hemmes verwacht niet dat marktleider Albert Heijn snel zal reageren. “AH doet zulke ontwikkelingen altijd in zijn eigen tempo. Ze experimenteren er vanuit een aantal winkels al langer mee, samen met Thuisbezorgd en Deliveroo.”

Jumbo lonkt naar e-commerce-cao

Jumbo, dat naast La Place als mede-eigenaar ook actief is met Hema, overweegt voor het thuisbezorgen van boodschappen over te stappen van de supermarkt-cao naar de jonge e-commerce-cao waarvan onder meer Gorillas en concurrent Picnic gebruikmaakt. Die gaat uit van koeriers en magazijnpersoneel in dienst, maar beloont hen anders dan hun collega’s in reguliere supermarkten en distributiecentra.

De e-commerce-cao is afgelopen jaar wel sterk verbeterd, onder meer met een hoger minimumloon. Desondanks is vakbond FNV is fel tegen een aparte cao voor websupers. “We waren, samen met de meeste andere bonden in gesprek met Jumbo hierover,” zegt bestuurder Michiel Al van FNV Handel.

Dat Jumbo zich nu eenzijdig overweegt aan te sluiten bij de bestaand e-commerce-cao, die alleen is ondertekend door vakbond De Unie, doorkruist dat. “Dat is jammer. We waren bezig met een constructief proces om de mogelijkheden te verkennen. We zullen ons hiertegen verzetten.”

“We kunnen het hier niet mee eens zijn. Het gaat om de arbeidsvoorwaarden van vaak kwetsbare mensen, arbeidsmigranten of starters op de arbeidsmarkt. Daar moet je niet op beknibbelen, zeker als je dan ziet dat Jumbo tien miljard omzet per jaar maakt.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden