Amsterdam Bewaar

Suitsupply scoort weer met abriposters

De 'taboedoorbrekende' foto.
De 'taboedoorbrekende' foto. © Suitsupply

Suitsupply heeft het weer voor elkaar: een reclamecampagne die tot controverse leidt. Daar heeft het Nederlandse kledingbedrijf patent op, maar dit keer komt de ophef uit een andere hoek dan normaal.

Een poster waarop twee zoenende mannen te zien zijn zou het kledingbedrijf meer dan tienduizend volgers op Instagram hebben gekost. Tienduizend mensen voor wie de aanblik van twee zoenende mannen kennelijk zo aanstootgevend is dat ze niets meer met het merk te maken willen hebben.

Oprichter Fokke de Jong was 'verrast' door de negatieve reacties, maar hij zal toch ook niet ontevreden zijn met de aandacht voor zijn bedrijf. Niets genereert immers meer gratis publiciteit dan ophef. Het valt dan ook niet uit te sluiten dat de gewiekste reclamejongens van Suitsupply de controverse een zetje hebben gegeven.

Lof
Geënsceneerd of niet: de campagne ging de afgelopen dagen de wereld over. Suitsupply kreeg, behalve een aantal homofobe reacties op sociale media, vooral lof voor het blijkbaar nog altijd taboedoorbrekende beeld van twee zoenende mannen. Zelfs D66-minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) sprak op Twitter haar steun uit voor de mode­keten.

Inmiddels heeft Suitsupply weer meer volgers op sociale media dan voor de lancering van de campagne

Dat is wel eens anders geweest. Campagnes van Suitsupply doen steevast stof opwaaien, maar in het verleden kwam de kritiek vooral uit de feministische hoek.

Steen des aanstoots waren de nogal seksistische posters die in abri's door het hele land waren opgehangen. Daarin hadden vrouwen, vaak half of geheel ontbloot, een tamelijk onderdanige rol ten opzichte van de strak in het pak gestoken mannen.

Nieuwe volgers
In 2010 werd Suitsupply op het matje geroepen door de Reclame Code Commissie vanwege een poster van een man die een vrouw, met haar rok omhoog getrokken, met enige dwang over een keukentafel legt.

In 2016 werden abri's als protest tegen de vrouwonvriendelijkheid van Suitsupply beklad met maandverband en ontving eigenaar Fokke de Jong doodsbedreigingen.

Inmiddels heeft Suitsupply weer meer volgers op sociale media dan voor de lancering van de campagne. Het bedrijf weet als geen ander dat elke vorm van publiciteit positieve publiciteit is.