PlusInterviews

Studentenprotest tegen online onderwijs: ‘We trekken het niet meer’

In oktober demonstreerden studenten op het Museumplein om aandacht te vragen voor meer fysiek onderwijs.  Beeld ANP
In oktober demonstreerden studenten op het Museumplein om aandacht te vragen voor meer fysiek onderwijs.Beeld ANP

Woensdagmiddag houden studenten een demonstratie voor de Stopera. De studenten pleiten in dit onderwijsprotest voor het openstellen van de hogescholen en universiteiten. Drie demonstranten aan het woord.

Paola Leijssen (23) studeert culturele antropologie en ontwikkelingssociologie, woont in Zuid.

“Online les krijgen vind ik echt heel zwaar. Het is erg lastig om via een beeldscherm op te blijven letten. Ik mis het sociale contact, even sparren met medestudenten of een koffietje in de pauze.”

“Het hele sociale gebeuren rondom onderwijs valt weg. Daarbij gaat de kwaliteit van het onderwijs achteruit. Je doet al gauw je camera uit tijdens een les en daardoor is het onderwijs niet participerend. Tijdens de eerste twee jaren heb ik gelukkig nog wel veel uit mijn studententijd kunnen halen, maar vooral met eerstejaarsstudenten heb ik veel medelijden.”

“Het enige contact dat zij dit jaar hebben gehad, is via Zoom. Dat vind ik triest. Inmiddels duurt deze vervelende situatie al een heel jaar. Veel te lang. Dit kan zo niet langer. Ik merk dat docenten soms meer lesstof opgeven dan voor de coronacrisis. Omdat studenten geen uitlaatklep hebben, onder andere door de avondklok, zorgt dat ook voor veel stress.”

“Het kabinet komt telkens met woorden dat het beter wordt voor studenten, maar woorden zijn niet genoeg. Kom dan echt in actie. Gooi het hoger onderwijs open, want studenten trekken het niet meer. Onze generatie is tenslotte de toekomst. Ik sta hier vandaag niet alleen voor mezelf, maar voor elke student.”

Paola Leijssen. Beeld Susanne Stange
Paola Leijssen.Beeld Susanne Stange

Bart Verkerk (20) studeert international business administration, woont in Amstelveen.

“Ik protesteer omdat ik zie hoe het met mijn medestudenten en mezelf gaat. De kwaliteit van studeren gaat achteruit. Het is lastig om je persoonlijke leven te scheiden van je studie of werk. Bijna iedere studentenkamer is nu al een jaar lang een collegezaal, studeerkamer en woonkamer ineen. Ik vind dat het tijd is voor actie. Interactie met medestudenten en docenten heb ik bijna niet.”

“Je ziet deze mensen nooit in het echt. Met mensen van je studie heb je geen sociale contacten meer, terwijl dat best belangrijk is. Daarnaast kan je snel worden afgeleid, door even een berichtje op je mobiel of laptop te checken. Je hoeft niet altijd je camera aan te zetten, dus neem je ook veel minder actief deel aan de colleges.”

“Het is allemaal een beetje saai, maar toch vermoeiend. Als student heb je geen enkel vooruitzicht. Er zit al maanden totaal geen verandering in de manier waarop we onderwijs krijgen. Met dit protest willen we ons laten horen, het is een tegengeluid. Want studenten hebben het echt zwaar. Op dit moment is het niet fijn om te studeren. We beleven helemaal geen plezier aan het volgen van hoger onderwijs.”

Bart Verkerk. Beeld Susanne Stange
Bart Verkerk.Beeld Susanne Stange

Sara Kemper (19) studeert Engelse taal en cultuur, woont in Zuidoost.

“Hopelijk komt er met dit protest meer aandacht voor de problemen waar studenten mee kampen. Ik heb het gevoel dat er niet genoeg naar deze groep wordt gekeken. Inmiddels hebben studenten al bijna een jaar lang geen fysiek onderwijs. Dat is behoorlijk ingrijpend. Docenten doen hun best, maar zo les krijgen is toch anders.”

“Je hebt weinig contact met docenten en medestudenten. Via online hoorcolleges neem ik de lesstof lang niet zo goed op, want het blijft lastig om je constant goed te concentreren via een beeldscherm. Online les voelt als het bekijken van een saaie You­Tubevideo: je wordt niet genoeg betrokken bij de stof. Je zit constant op dezelfde plek. Dat is niet alleen eenzaam maar ook erg vermoeiend.”

“Met mijn minor architectuur en stedenbouw zou ik dit jaar op veel excursies gaan. Door de lockdown gaan die niet door. Dat is niet alleen jammer, maar ik mis daardoor ook een belangrijk deel van het curriculum.”

“Voor mijn gevoel is online onderwijs een hyperefficiënte vorm van studeren. Het lijkt bijna op een soort diplomafabriek. Alles gaat supersnel en efficiënt, maar het studeren zelf is er niet leuker op geworden.”

“Hopelijk wordt vandaag een bepaalde bewustwording over onze positie gecreëerd. Dat de regering inziet dat studenten het helemaal niet makkelijk hebben.”

Sara Kemper. Beeld Susanne Stange
Sara Kemper.Beeld Susanne Stange
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden