PlusAchtergond

Stresstest voor doorstroming verkeer: Weesperstraat gaat 2 maanden dicht

De Weesperstraat krijgt tijdelijk een knip: de straat wordt twee maanden afgesloten voor doorgaand verkeer. De reacties zijn verdeeld.

De Weesperstraat gezien in zuidoostelijke richting ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht.Beeld Jakob Van Vliet

Rotterdamser dan de Weesperstraat zal je in Amsterdam geen straat vinden. Breed opgezet, hoge, moderne gebouwen, allesbehalve sprankelend langs de plinten. De Weesperstraat is nauwelijks iets anders nog dan een verkeersplek. Wie domweg van A naar B moet, heeft aan deze straat een goeie.

De Weesperstraat geldt als een lopende band die onvermoeibaar auto’s door de stad jaagt. Per dag zo’n 30.000. Allemaal mensen die met auto, bestelbus of soms zelfs vrachtwagen in de binnenstad moeten zijn. Of die de twee keer twee banen gebruiken om zo in een zo recht mogelijke lijn de stad te doorkruisen.

Al dat verkeer past niet in de plannen van wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) die de auto uit de stad wil terugdringen. En dus gaat de Weesperstraat in maart volgend jaar dicht. Acht weken lang zal de straat, behalve voor nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer, volledig zijn afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Doel van de proef is het effect op het verkeer in kaart te brengen. Waar gaat het heen, welke knelpunten ontstaan er en wat betekent dit voor de logistiek in de stad? Plus: wat is er mogelijk met de ruimte, welke dynamiek ontstaat er?

De plannen komen Dijksma op kritiek te staan. Want het is nogal wat: zo’n belangrijke corridor twee maanden afsluiten voor het verkeer. Zo voorziet de Amsterdamse afdeling van MKB Nederland, de belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf, ernstige problemen voor de bereikbaarheid van de binnenstad voor ondernemers, zegt Guido Frankfurther namens de club. “De Wibautas is een zeer belangrijke verkeersader als het gaat om toeleveranciers voor een groot deel van Oost en Centrum.”

Het ‘ondoordachte experiment’ zal volgens Frankfurther leiden tot chaotische toestanden. “In combinatie met de vier bijkomende knips in de Oostelijke binnenstad zien wij grote problemen voor de bevoorrading van Oost, de oostelijke binnenstad en het stadshart. Niet alleen winkels en horeca, maar ook de distributie van pakketjes voor particulieren en bedrijven komt in de knel.”

IJtunnel onbereikbaar

Ook bewoners van een aantal buurten voorzien problemen. Zo zegt Petra Catz, bewoonster van de Plantage-Weesperbuurt, dat de ‘knip’ de verbinding tussen de Weesperstraat en de IJtunnel blokkeert. “Verkeer kan dan alleen nog maar door ingewikkelde omrijroutes naar de tunnel. Let wel: de gemeente bepaalde eerder dat de IJtunnel per se moest openblijven omdat anders de Ring A10 vastloopt.”

Iets soortgelijks zegt ook Frankfurther namens de ondernemers. “De toegangswegen ondervinden straks zo veel hinder dat het verkeer tot op de Ring A10 vast zal komen te staan.”

Volgens Catz is er sprake van een schaarsteprobleem. “Je moet de beschikbare doorrijdruimte slim verdelen. Dan moet je differentiëren: welke auto’s moeten er door de IJtunnel? Sommige wel, andere liever niet. Vergelijk het met het parkeerbeleid. Doorgaand verkeer wil je weren, maar buurtbewoners wil je zonder omweg toegang geven. Dat scheelt verkeer én omrijkilometers.”

Catz stelt voor bewoners en mensen die voor hun werk door de tunnel moeten makkelijk toegang te geven en, op kenteken, een gratis of betaalbaar abonnement. “En zorg dat het doorgaande verkeer voor de Ring kiest: laat het flink betalen voor de IJtunnel, en versmal eventueel de Wibautas of voer er een maximumsnelheid van 30 kilometer in. Zo maak je de route Wibautstraat-IJtunnel onaantrekkelijk.”

Volgens VVD-raadslid Stijn Nijssen wordt met het afsluiten van de Weesperstraat een cruciale verkeersader dichtgeknepen. “Wij begrijpen dat de positie van de auto in de stad verandert, dat is ook een goede zaak. Maar hoe komt de loodgieter straks met zijn bestelauto in de stad? En de pakketbezorger? De stad moet bereikbaar blijven, dit vergaande verkeersexperiment heeft ernstige gevolgen voor de doorstroming. Bovendien: ik mis een doel. Wanneer zijn we nu eigenlijk blij, met welke uitkomst zeggen we: dit was een geslaagde proef?”

Eindelijk rust

Maar er zijn ook mensen enthousiast over de aangekondigde knip. Bob Soer woont in de Weesperstraat. In die hoedanigheid is hij blij. “Ik woon straks aan het eind van een doodlopende straat. Wat mij betreft hadden ze dit dertig jaar geleden al gedaan. Deze straat verdient rust, het is hier altijd zo druk.”

Soer ook voorzitter van het Plantage-Weesperbuurtoverleg. “Ik weet dat een aantal bewoners van de nieuwe grachten zich enorm veel zorgen maakt. Zij zijn bang voor het waterbedeffect: dat straks mensen in groten getale omrijden via hun straten, waar het nu nog heel rustig is. Ik begrijp dat natuurlijk ook.”

Een harde en permanente knip is volgens Soer de beste garantie om de verkeersellende in de Weesperstraat uiteindelijk op te lossen. “Kijk naar Parijs, daar is een belangrijke route langs de Seine afgesloten. Ik realiseer me dat winkels bevoorraad moeten worden, ik vind het ook fijn als mijn favoriete muesli op voorraad is. Maar dat kun je ook op andere manieren oplossen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden