Amsterdam Bewaar

Strengere aanpak van verkeer Westergasterrein

Om beter maatregelen te krijgen wordt het Westergasterrein een woonerf.
Om beter maatregelen te krijgen wordt het Westergasterrein een woonerf. © Charlotte Odijk

Stadsdeel West gaat auto- en vrachtverkeer op het Westergasterrein proberen te beperken met nieuwe maatregelen.

Het gebied rond de Westergasfabriek is bedoeld voor voetgangers en fietsers, maar toch komen er dagelijks meer dan 200 auto's en vrachtwagens het terrein op om bijvoorbeeld goederen af te leveren. Bovendien werd op elke willekeurige plek geparkeerd. 

Volgens het stadsdeel waren er te weinig mogelijkheden om dit aan te pakken, omdat het terrein is aangemerkt als openbaar voetgangersgebied. Dat betekent dat automobilisten met een ontheffing overal mogen rijden en parkeren.  

Daarom is besloten het Westergasterrein een woonerf te maken, waar nog steeds gereden en geparkeerd mag worden, maar kan worden bepaald waar en hoe. Zo is parkeren op een woonerf alleen nog toegestaan in aangewezen parkeervakken. De smalle Pazzanistraat wordt daarnaast helemaal afgesloten voor verkeer.

5 kilometer per uur
Verder gaat er op het terrein strenger worden gecontroleerd op de maximumsnelheid. Die is op dit moment 15 kilometer per uur, maar het stadsdeel zou liever zien dat het verkeer niet harder dan 5 kilometer per uur reed.

Wettelijk is deze lage snelheid niet mogelijk, maar het wordt wel opgenomen in de huisregels van het Westergasterrein. Bij overtreding kan een automobilist de volgende keer geweigerd worden. De beoogde maximumsnelheid gaat daarnaast beter gecommuniceerd worden via borden en ook komen er op sommige plekken verkeersdrempels. 

Vrachtauto's
Vanwege de veiligheid mag vrachtverkeer ook niet langer over de Basculebrug het terrein op rijden. Nu was de brug alleen niet bedoeld voor zware vrachtauto's (boven de acht ton), maar is straks helemaal taboe voor vrachtverkeer. 

Vrachtauto's zorgden namelijk geregeld voor gevaarlijke situaties op een brug die veel gebruik wordt door voetgangers en fietsers die naar het park willen. De brug is zo smal dat auto's elkaar bovendien niet kunnen passeren, helemaal vrachtverkeer niet.

Het stadsdeel gaat vrachtauto's daarom uit laten wijken naar de Van Slingelandtbrug, aan de westkant van het terrein.