Streep door fietskelder onder Rembrandtplein

De gemeente zet voorlopig een streep door de bouw van een fietsparkeergarage onder het Rembrandtplein. De aanleg zou een te grote financiële aanslag betekenen en 31 van de 32 bomen op het plein zouden moeten worden gekapt.

Het RembrandtpleinBeeld Hollandse Hoogte / ANP

De aanleg van een geschikte fietsparkeergarage bij het uitgaansplein is een langgekoesterde wens van een deel van de bewoners van de omliggende straten van het plein. Het parkeren van fietsen is verboden op het plein zelf, om ruimte te houden voor nood- en hulpdiensten. Hierdoor staan de straten om het plein heen vaak propvol met fietsen.

Ook de gemeente is een voorstander van goede parkeervoorzieningen rond het plein: als fietsers geen alternatief hebben, mogen handhavers de fietsen niet verwijderen. Hierdoor staan handhavers machteloos. Bewoners aan de randen van het uitgaansgebied ondervinden hiervan overlast.

De parkeergarage, waar plek zou moeten komen voor 2000 fietsen, blijkt bij nader inzien zeer ingewikkeld aan te leggen. De investeringskosten van 25 miljoen euro blijken ook een struikelblok: er is nog een tekort van 16 miljoen euro.

Buurt verdeeld

Uit een onderzoek onder de buurtbewoners bleek dat ook niet iedereen even enthousiast is. Ongeveer de helft van de ondervraagden gaf aan het project niet te willen vanwege de kap van vrijwel alle bomen, zei bang te zijn dat de fietsparkeergarage zal leiden tot meer drukte en meer overlast, maar stelde ook te vrezen voor overlast tijdens de bouw. De andere helft ziet een parkeergarage juist wel als oplossing voor de overlast onder de voorwaarde dat de bomen na afloop weer terugkomen op het plein.

Om bomenkap te vermijden zijn ook andere ondergrondse oplossingen onderzocht, zoals onder de Amstel, Herengracht en onder The Bank. Deze zijn afgevallen onder meer vanwege beperkte toegankelijkheid en te hoge kosten.

Niet haalbaar

Het college van B&W stemde in maart 2018 in met een besluit de garage aan te leggen en stelde te gaan onderzoeken of de aanleg haalbaar was. Over een aantal jaar zal opnieuw worden gekeken naar het nut en de noodzaak van zo’n garage.

Daarbij wordt ook gekeken naar de ervaringen met een soortgelijke parkeergarage onder het Klein-Gartmanplantsoen, dat is gericht op bezoekers van het uitgaansgebied rond het Leidseplein. Die garage opent in 2021. Volgens de gemeente zijn fietsparkeergarages bij treinstations een succes en heeft de kelder onder het Beursplein de fietsparkeerdruk van de Dam verminderd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden