PlusAchtergrond

Straks is de salonboot historie in Amsterdam, vrezen schippers

Tientallen schippers van klassieke salonboten liepen dinsdagavond te hoop tegen een nieuw stelsel van vergunningen. Zij vrezen dat kleine rondvaartboten ten onder gaan.

Een intieme rondvaart in een salonboot is straks verleden tijd, vrezen de schippers.Beeld Hollandse Hoogte / Berlinda van Dam

Over de hoeveelheid rondvaartboten wordt al vele jaren gesteggeld. De gemeente stelt dat het te druk is op de Amsterdamse grachten. Voor een deel wordt de schuld daarvan gelegd bij de passagiersvaart. Rondvaartbedrijven hebben tot dusver vergunningen voor onbepaalde tijd, maar dat wordt vervangen door een systeem van vergunningen die na zes tot tien jaar eindigen. In totaal is er straks op de grachten ruimte voor 550 vergunde boten.

Tijdens een ingelaste inspraakavond in de raadzaal van de Stopera zeiden tientallen schippers van klassieke salonboten dinsdagavond dat de kleine rederijen de nieuwe regels niet zullen overleven. Bovendien stelden zij dat de nieuwe regels geen enkel doel meer dienen, omdat de drukte op de grachten door de coronacrisis verleden tijd is.”En dat duurt nog vele jaren.”

Volgens Imco Bruné, eigenaar van salonboot Tourist uit 1909, zijn de grote rederijen in het voordeel bij de verdeling van de 550 vergunningen voor boten die in de gemeentelijke plannen de mogelijkheid krijgen om met passagiers rond te varen. “Die bedrijven hebben wel de financiële slagkracht om vergunningen te verwerven. Ik heb dat niet.”

Massatoerisme

Walter Flesch van Private Canal Cruises zegt dat de regels geschreven lijken te zijn voor de grote rondvaartboten. “Ik dacht dat Amsterdam mikte op kwaliteitstoeristen, maar met dit beleid faciliteren ze vooral de massatoeristen.”

Marc Paping van Rederij Paping: “In het nieuwe systeem heb je een vergunning maar voor ­bepaalde tijd: je zal dus snel geld moeten verdienen, want voor je het weet loopt je vergunningstermijn af. Gevolg: in de toekomst zullen alleen grote, goedkope rondvaartboten door de grachten kunnen varen. Onze salonboten zijn veel duurder in het onderhoud en we kunnen er minder mensen tegelijk mee vervoeren.”

De schippers kregen dinsdagavond in de Stopera gelegenheid om te laten weten wat zij van de plannen vinden, vooruitlopend op een inhoudelijke bespreking op donderdagochtend. Door de coronamaatregelen was zo’n inbreng van publiek de afgelopen maanden niet mogelijk tijdens bijeenkomsten van de gemeenteraad.

Bloedbad

De inschrijving voor de schaarse vergunningen is deze maand. De verleende vergunningen moeten vervolgens ingaan per 2024. Volgens Kees de Voogd van de Amsterdamse Schippers Vereniging heeft de gemeente verzuimd om te praten met de mensen om wie het gaat: de schippers zelf. “Er wordt continu gezegd dat wij verantwoordelijk zijn voor de overlast, maar de echte overlast op het water wordt veroorzaakt door de illegale passagiersvaart en de pleziervaart. Voor schippers is dit heel slecht nieuws, ons staat een bloedbad te wachten.”

Mede doordat de passagiersvaart op zijn gat ligt nu er door de coronacrisis nauwelijks meer klanten zijn voor een rondvaart, zou het nieuwe vergunningenstelsel op zijn minst moeten worden uitgesteld, stelt vrijwel de gehele Amsterdamse passagiersvaart. Marco Kreuger van rederij Kooij: “We zijn nu, in tijden van corona, bezig met het invoeren van beleid om een niet bestaande hoogconjunctuur te dempen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden