Station Amsterdam Lelylaan gaat op de schop

Station Lelylaan wordt op korte termijn volledig vernieuwd. Hierdoor ontstaan kansen voor meer woningbouw rond het station. Ook is vastgesteld dat het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp een effectieve oplossing is voor de mobiliteitsproblemen in de stad.

Amsterdammers vinden Station Amsterdam Lelylaan het onveiligste station van de stad.Beeld Joris Van Gennip

Dat blijkt onder meer uit de afspraken die het kabinet met de regio’s heeft gemaakt over de vernieuwing van diverse belangrijke stations. In 2025 moet er een nieuw stationsgebouw staan ‘waar reizigers zich prettig en veilig voelen’, aldus de afspraak tussen het Rijk en de regio. Ook wordt dan een nieuwe fietsenstalling opgeleverd en worden de verbindingen op het station aangepakt zodat trein, bus en metro beter op elkaar aansluiten. Rijk en regio trekken hier in totaal 71 miljoen euro uit. Het rijk betaalt 15,8 miljoen euro mee. 

Onveiligste halte

Lelylaan puilde voor corona uit zijn jasje en veel reizigers klaagden over de sociale veiligheid op het station. Het wordt binnen Amsterdam gezien als het onveiligste ov-halte. Op de tweede plaats van plekken waar reizigers zich onveilig voelen, staan Amsterdam Centraal en Bijlmer Arena. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer. Uit de resultaten blijkt dat reizigers zich meer rondóm het ov onveilig voelen dan erin. Gevoelens van onveiligheid zijn vooral ’s avonds en ’s nachts.

Ook blijkt uit de afspraken dat de bestuurders het eens zijn dat het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het aanleggen van de ontbrekende schakel in de metro Ringlijn de beste oplossingen zijn voor de bereikbaarheidsknelpunten en verstedelijkingsopgaven aan de westkant van Amsterdam.

Onderzoek

Verkeerswethouder Sharon Dijksma, tevens voorzitter van de Vervoerregio, is blij met de conclusies. “Het sterkt ons in het harde werk dat we samen met de nationale alliantie hebben gestoken in het komen tot 1 miljard euro voor deze lijnen. Nu de voorkeursvariant op tafel ligt, is het van het grootste belang dat we met elkaar blijven werken aan het realiseren van een solide business case.”

Aan de oostkant kan een IJmeerverbinding een belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbaarheid. Komend jaar komt wordt hier verder onderzoek naar gedaan. Verder wordt het wegennet rondom Amsterdam nader onderzocht, krijgt de fiets een veel grotere rol en wordt de vlucht die thuiswerken door corona heeft gekregen verankerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden