Amsterdam Bewaar

Stadsfietspaden zijn pas volgend jaar scootervrij

Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast.
Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast. © ANP

Fietsers en scooters zullen het fietspad nog bijna een jaar met elkaar moeten delen, vanwege een nieuwe vertraging bij de invoering van de helmplicht. En alleen met een helm op kunnen scooters veilig naar de rijbaan.

Dat bevestigt demissionair wethouder Pieter Litjens (verkeer).

Als oorzaak voor de nieuwe vertraging noemt hij het landelijke wetgevingsproces. De Raad van State buigt zich momenteel over het wetsvoorstel, dat daardoor op z'n vroegst op 1 januari 2019 van kracht kan worden.

Tel daarbij een paar maanden invoeringstijd op en de scooter wordt pas in het voorjaar van 2019 van het fietspad verbannen.

In december van vorig jaar stemde de Tweede Kamer in met een voorstel waarbij gemeenten zoals Amsterdam een lokale helmplicht mogen invoeren, voor snorfietsen en scooters.

Overvol fietspad
Nu zijn bestuurders van deze voertuigen met een blauw kentekenplaatje nog niet verplicht om een helm op te doen, omdat zij maximaal 25 kilometer per uur rijden op het fietspad. Maar als de bestuurders een helm gaan dragen, kunnen ze veilig rijden tussen de auto's op de rijbaan en wordt het overvolle fietspad ontlast.

De helmplicht is een langgekoesterde wens van Amsterdam, maar pas na lang dralen stemde de Tweede Kamer in met het voorstel

Op het fietspad zorgen deze gemotoriseerde rijwielen nu voor veel overlast. Bovendien zijn snorscooters onevenredig vaak betrokken bij ongelukken met fietsers en auto's, blijkt uit onderzoek. Ook rijden scooters in veel gevallen harder dan de maximaal toegestane snelheid.

De scheiding van fietsers en scooters zou jaarlijks zo'n 260 verkeersslachtoffers schelen, verwacht wethouder Litjens.

De helmplicht is een langgekoesterde wens van Amsterdam, maar pas na lang dralen stemde de Tweede Kamer in met het voorstel. Even was de hoop nog dat de maatregel op 1 juli 2018 kon worden ingevoerd, maar die termijn wordt nu dus overschreden.

Afzonderlijke besluiten
Ook als de Raad van State akkoord is gegaan, kan er nog vertraging optreden. Want om de fietspaden verboden terrein te maken voor snorfietsen zijn ongeveer duizend afzonderlijke verkeers­besluiten nodig voor de wegen binnen de ring.

Tegen al deze afzonderlijke besluiten kan nog bezwaar worden aangetekend.

Ook als de Raad van State akkoord is gegaan, kan er nog vertraging optreden

De gemeente staat in afwachting van de vertraging niet stil en wil per 1 januari 2019 de helmplicht zo snel mogelijk invoeren.

Praktisch houdt dit in dat scooters in het gebied binnen de ring grotendeels van de (vrijliggende) fietspaden af moeten en zich over de rijbaan moeten verplaatsen.

Handhaven
Uitzonderingen gelden voor bedrijventerreinen als Overamstel, Westpoort en de S100, de verkeersader die langs de Stadhouderskade voert. Ook op de Piet Heinkade en de Prins Hendrik­kade blijven snorscooters op het fietspad, vanwege de grote drukte op deze autowegen.

Handhavers krijgen de bevoegdheid om de helmplicht en het verbod voor scooters op fietspaden te handhaven, zodat de gemeente niet afhankelijk is van de politie. Die kampt met capaciteitsproblemen.

Ondertussen werken de gemeente en de RDW samen om het voor de eigenaars van snor­scooters makkelijker te maken om de kentekens om te zetten naar een geel plaatje, zodat de voertuigen bromfietsen worden die harder mogen rijden op de rijbaan.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.