Amsterdam Bewaar

Stad stopt 650 miljoen in bereikbaarheid IJburg en Zeeburg

IJburg.
IJburg. © ANP

Om te voorkomen dat IJburg en het Zeeburgereiland helemaal vastlopen, gaat de stad 650 miljoen euro uitgeven aan een serie aan bereikbaarheidsmaatregelen.

Wegen worden uitgebreid, het openbaar vervoer moet beter en minder mensen in de Sluisbuurt krijgen een parkeervergunning.

Dat blijkt uit het Mobiliteitsplan dat de gemeente heeft opgesteld dat voorziet in toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Nu al zijn er regelmatig problemen, maar die zullen alleen maar nijpender worden. "Zonder maatregelen kunnen IJburg en Zeeburgereiland de groei niet verwerken," zegt verkeerswethouder Pieter Litjens.

Lijn 26 gaat rijden met verlengde trams zo snel als de perrons zijn verlengd: op dit moment zijn die nog te kort. Ook wordt de IJtram doorgetrokken naar nog aan te leggen eilanden van IJburg.

Zorgenkindje
De tram is een zorgenkindje: niet alleen kampt de lijn met onevenredig veel storingen, ook zitten tram en overig verkeer elkaar in de weg. Er wordt gestudeerd op een 'ongelijkvloerse kruising' waarbij de tram eventueel ondergronds gaat bij de op- en afrit van de Ringweg.

Forse bedragen, maar ze zijn in overeenstemming met de eveneens forse gebiedsontwikkeling

Wethouder Pieter Litjens

Om de eilanden ook per auto bereikbaar te houden wordt onder meer de capaciteit van de IJburgerlaan tussen A10 en Haveneiland vergroot.

Ook is verbreding van de op- en afritten van de A10 onvermijdelijk. De Overdiemerweg, richting Maxis, wordt opengesteld voor auto- en fietsverkeer.

De bewoners van de nieuwe buurten op het Zeeburgereiland krijgen nog maar 0,3 parkeervergunning per huishouden. Volgens de gemeente is dat de meest effectieve maatregel om autoverkeer terug te dringen. Tegelijkertijd duurt het nog lang voordat de maatregelen hun beslag krijgen.

Forse bedragen
Het voorgestelde investeringspakket bedraagt ongeveer 645 miljoen euro. Daar komen de kosten voor het werk aan de Ring A10 nog bovenop. Van het bedrag is 355 miljoen euro nodig voor ov, 176 miljoen voor fietsmaatregelen en 114 miljoen voor autoverkeer. De kosten zijn gigantisch, geeft ook Litjens toe. "Forse bedragen, maar ze zijn in overeenstemming met de eveneens forse gebiedsontwikkeling."

De maatregelen zijn nodig vanwege de groei van het gebied. Tot 2037 verrijzen op de eilanden 22.400 woningen. Ook staat er ongeveer 350.000 vierkante meter aan voorzieningen, winkels, kantoren, bedrijven en scholen gepland.