Spoor naar Zandvoort op de schop voor Formule 1

Een luchtopname van Circuit Zandvoort. Beeld ANP

De capaciteit van het spoor tussen Zandvoort en Haarlem gaat voor de Formule 1 flink omhoog. Straks kunnen er tien treinen per uur over de spoorlijn rijden. 

ProRail, NS en de overheid hebben woensdagochtend een akkoord bereikt over de kosten. De spoorwegen luidden eerder de noodklok over de gebrekkige capaciteit van de acht kilometer lange spoorlijn naar Zandvoort. 

Als de Formule 1 begin mei volgend jaar neerstrijkt in de badplaats, verwacht NS in de dagen rond de Grand Prix vijftigduizend treinreizigers per dag te vervoeren naar de badplaats. Nu is de spoorlijn hier totaal ongeschikt voor, de lijn kan maximaal vier treinen per uur aan. De spoorwegen zeggen dat er twaalf treinen per uur - drie keer zoveel - nodig zijn.

De afgelopen maanden is door ProRail, NS, de gemeente Zandvoort, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam druk gepraat over een oplossing. Woensdagochtend is een deal bereikt over de ruim 7 miljoen euro kostende uitbreiding. Het ministerie, de provincie en de gemeente Zandvoort dragen ieder eenmaal 2,3 miljoen euro bij, de Vervoerregio Amsterdam nog eens 6 ton. 

Extra perrons

Bedoeling is dat de stroomvoorziening op de route tussen Haarlem en Zandvoort komend half jaar flink wordt verbeterd, zodat NS het aantal treinen kan opvoeren naar maximaal tien per uur. Door onder andere extra kabels aan te leggen tussen de bovenleiding en het onderstation is het mogelijk om meer vermogen naar de bovenleiding te krijgen.

Voor dat geld krijgt station Zandvoort ook twee extra perrons en extra in- en uitgangen om de toestroom van reizigers aan te kunnen. Ook worden overwegen in Zandvoort en Overveen aangepakt. Station Haarlem krijgt ondertussen een extra ingang en trappen. Ook op de stations Leiden, Amsterdam CS en Amsterdam Sloterdijk, waar veel raceliefhebbers vandaan komen zal ProRail enkele maatregelen nemen.

Staatssecretaris Van Veldhoven en NS blij

Door de ingrepen kunnen op 3 mei, de datum van de Dutch Grand Prix die FIA onlangs bekendmaakte, straks tienduizenden reizigers met de trein naar Zandvoort. Voordeel voor NS is dat de spoorwegen door de uitbreiding straks op zomerse stranddagen ook meer treinen kunnen laten rijden naar Zandvoort, wat een lang gekoesterde wens was. ProRail kan dan zes treinen per uur laten rijden.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) is verheugd over de deal. “Ik ben blij dat er straks meer mensen naar Zandvoort kunnen, naar de zon en de zee en ook naar de Formule 1.”

Ook NS is verheugd. “Het spoor naar Zandvoort had echt een upgrade nodig, zodat we met meer treinen kunnen rijden,” laat woordvoerder Erik Kroeze weten. “Dit is nodig voor onze zomerse reizigers en de inwoners van Zandvoort. Met die upgrade kunnen we nu ook zorgen dat het Formule 1 weekend met de trein bereikbaar wordt voor tienduizenden liefhebbers.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden