AMSTERDAM - De in 2000 ingevoerde liberalisering van de taximarkt wordt mogelijk teruggedraaid. Gemeenten moeten de mogelijkheid krijgen taxichauffeurs te weren die niet zijn aangesloten bij een taxicentrale.Dit stelt de SP in de Tweede Kamer voor. Ook het CDA wil maatregelen. De kwestie zou vandaag worden besproken met staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en waterstaat.

Fractiewoordvoerder Emile Roemer omschrijft de situatie in Amsterdam als een puinhoop, met chauffeurs die geen Nederlands spreken, discrimineren, verkeersregels negeren en korte ritjes weigeren. Er rijden in de hoofdstad ongeveer 4500 taxi's, schat Roemer. ''Voor de liberalisering waren dat er 450.'' Hij pleit ook voor een vergunningensysteem voor taxi's. Is een chauffeur aangesloten bij een centrale dan weet de klant waar hij met een klacht terechtkan, aldus Roemer.

De Amsterdamse taxicentrale (TCA) noemt herinvoering van een verplicht lidmaatschap van een taxicentrale 'een goed idee dat eigenlijk van ons afkomstig is'. ''Schiphol is een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen. Geef ons het Centraal Station en het komt goed,'' aldus een woordvoerder die wel problemen verwacht met Europese aanbestedingregels.

Het CDA schaart zich mogelijk aan de zijde van de SP. Kamerlid Jan Mastwijk voelt wel voor een eigen regime voor gemeenten. ''Ik ga iets minder ver dan de SP maar we vinden elkaar wel.''

Staatssecretaris Huizinga verwacht eind 2008 taxichauffeurs te kunnen verplichten tot het installeren van een digitale boordcomputer die betere registratie van rij- tijden en ritgegevens mogelijk maakt en tevens dient als navigatiesysteem. Een klant krijgt een bon. Zo'n computer vergemakkelijkt de controle, aldus Huizinga.