Plus

Snorfietsverbod: fietspad wordt weer voor de fietsers

Na tien jaar discussie moeten snorfietsers volgende week op veel plaatsen in de stad van het fietspad naar de rijweg. Met een helm. Het zal wennen worden, voor de snorfietsers, maar ook voor de automobilisten.

Beeld Floris Lok

Stel: je staat volgende week maandag met de snorfiets op de Amstelveenseweg, ter hoogte van de uitgang van het Vondelpark. Je moet naar het Jacob Marisplein, net aan de andere kant van de Schinkel. Je ziet het al zo ongeveer liggen: alleen nog even tussen Café Schinkelhaven en de Sla door, een bruggetje over en je bent er, laat het 150 meter zijn.

De snorfietser die na volgende week maandag deze route kiest, riskeert een boete van 95 euro. Want de kortste weg gaat over een fietspad en snorfietsers zijn in vrijwel de hele stad niet meer welkom op die paden. Zij moeten, het kan nauwelijks iemand zijn ontgaan, verkassen naar de rijweg.

Voor deze snorfietser is dat problematisch: langs dit fietspad ligt helemaal geen rijweg. Hij zal moeten omrijden. Rechtsaf richting Overtoom, linksaf het water over en dan op het Surinameplein weer linksaf de Haarlemmermeerstraat in. Of linksom, via de Zeilstraat en het Hoofddorpplein. De snorfietser die zich aan de regels houdt, zal ten minste 1260 meter moeten rijden, meer dan een kilometer extra dus.

Onnavolgbaar gedoe
Het leek zo eenvoudig, ruim tien jaar geleden, toen de eerste geluiden de kop opstaken over het verbannen van de snorfiets naar de rijweg. De gemeente zou immers als wegbeheerder bordjes kunnen ophangen en dat zou dan dat zijn, was de gedachte.

Maar zo gemakkelijk is het niet dus. Er volgde een hoop onnavolgbaar gedoe met Den Haag. Er was discussie over waar de de snorfiets wel en waar die niet van het fietspad af moest. Er was verschil van mening over helmen op en helmen af. Snorfietsers die niet tussen de auto's wilden rijden, leverden minder discussie op: het ging het grootste deel van de tijd vooral óver hen.

Maar dat alles is dus vanaf volgende week verleden tijd. Dan rijden de naar schatting 36.000 snorfietsen van Amsterdam niet langer meer over de overvolle, veel te smalle fietspaden van de stad en dragen ze een helm zo gauw ze op de rijweg rijden, en het liefst ook als ze daar niet rijden.

Ze zullen natuurlijk wel even moeten wennen, net als de automobilisten, maar al vrij snel zal het zijn alsof het nooit anders is geweest. Ging het ook niet zo in 1999, toen de bromfiets binnen de bebouwde kom van het fietspad werd verbannen?

Helm op, helm af
Op het oog is het allemaal min of meer overzichtelijk: de snorfiets schuift overal binnen de Ring een wegvak op naar links. Met uitzondering van een paar wel heel drukke wegen (onder meer de Wibautstraat, de Piet Heinkade en de Stadhouderskade), waar het snelheidsverschil tussen auto en snorfiets wel heel groot is.

Daar waar de snorfietser tussen de auto's rijdt, is een helm verplicht. In feite moet hij (of zij) elke keer dat er verplicht op de rijweg wordt gereden zijn (of haar) helm opzetten. Wanneer er geen vrijliggend fietspad meer is en alle verkeersdeelnemers zich weer op hetzelfde asfalt bewegen, mag die helm weer afgezet worden.

De hoop en verwachting, ook van wethouder Sharon Dijksma (Verkeer), is dat snorfietsers dat allemaal te veel moeite zullen vinden en hun helm gewoon op houden zolang ze op de snorfiets zitten. Dijksma: "Hou dat ding op, je riskeert je leven."

Maar de onzekerheden zijn legio. Bovenstaande maakt bijvoorbeeld duidelijk dat het gevaar bestaat dat snorfietsers vaker zullen kiezen voor routes waar geen vrijliggende fietspaden zijn. Er zijn voor verstokte blootshoofdse snorfietsers talloze manieren te verzinnen om die wegen te vermijden. Neem bijvoorbeeld de Overtoom, waar de snorfiets mét helm tussen de auto's moet. Wie zegt dat zij niet zullen kiezen voor de Eerste Helmerssttraat, waar géén vrijliggend fietspad is en zij dus geen helm op hoeven?

Steun in de rug voor de gemeente is de ommezwaai die de Tweede Kamer onlangs heeft gemaakt: zij vroeg de minister om regelgeving voor een landelijke helmplicht voor snorfietsen. Als die wet er komt, is de stad af van bovenstaande situaties: snorfietsers moeten dan altijd en overal een helm dragen, ook aan de andere kant van de ringweg. Bijvoorbeeld snorfietsers uit Diemen, Amstelveen en Landsmeer, de 'forenzen' voor wie de snorfiets niet zelden het belangrijkste vervoermiddel is, hoeven dan niet pas als zij de A10 passeren een helm op te zetten.

Veiliger voor de fietsers
Voordat het goed gaat, zal het mis gaan. Er zullen ongelukken gebeuren met snorfietsers op de rijweg. Dan wordt ook duidelijk wat de aard van die ongevallen is. Je kunt veronderstellen dat de snorfietser er, ondanks de helm, slechter aan toe is na een botsing met een auto dan na een botsing met fietser.

Tegelijk kun je aannemen dat zowel automobilisten als snorfietsers hun gedrag aanpassen als ze straks met elkaar worden opgescheept. En: in de praktijk komt de snelheid van de meeste snorfietsen dichter bij die van de auto dan bij die van de fietser.

Voor hen, de fietsers, wordt het beter, veiliger vooral. Als je straks niet meer angstig hoeft te zijn elke keer dat je het geluid van een snel naderende Vespa achter je hoort en de breed uitstaande spiegels van de snorscooter net even je stuur meepakken omdat er simpelweg te weinig ruimte op het fietspad is om in te kunnen halen. De snorfiets verdwijnt van het fietspad en dat is voor de fietsers een goede zaak.

Dit is de eerste aflevering in een korte serie over de snorfiets waarvoor vanaf maandag 8 april in Amsterdam nieuwe regels gelden.

Gevaar op het fietspad

De snorfiets is een bron van gevaar op de Amsterdamse fietspaden, blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Driekwart van de ongevallen op het fietspad zou niet zou zijn gebeurd als de snorfiets op de rijweg had gereden. Fietspaden zijn in Amsterdam veelal te smal.

Doordat fietsers vaak langzaam rijden (ongeveer 15 km/h) en veel snorfietsen zijn opgevoerd (niet zelden tot 40 km/h), ontstaan snelheidsverschillen die inhalen noodzakelijk maken terwijl dat vaak door ruimtegebrek niet mogelijk is. Het gevolg: relatief veel ongevallen. Tegelijk wees hetzelfde onderzoek van SWOV er ook op dat ongelukken op de rijweg vaak ernstiger zijn door de grotere snelheidsverschillen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden