Plus

Snorfietsers over nieuwe regels: 'Het moment om 'm weg te doen'

Snorfietsers moeten vanaf maandag op veel plaatsen in de stad van het fietspad naar de rijweg. Met een helm. Vijf scooterrijders over wat zij vinden van de nieuwe regels.

Ahmet Tasbasi. Beeld Lin Woldendorp

Ahmet Tasbasi (39): 'Ik ben de draad kwijt'

Hij is er klaar mee: Ahmet Tasbasi, eigenaar van een laminaatbedrijf, gaat zijn scooter inruilen voor een elektrische fiets. "Dan mag ik gewoon op het fietspad blijven. Het is een héél slecht idee om kwetsbare tweewielers, zoals de snorfiets, tussen zware vierwielers te laten rijden."

Daar komt bij dat het straks allemaal nodeloos ingewikkeld wordt, zegt Tasbasi. "Waar mag je wel en waar mag je niet op het fietspad? Ik ben de draad inmiddels wel kwijt. Al die uitzonderingen, dat gaat nog hopeloos veel problemen opleveren." Tasbasi heeft de hoop op terugdraaien van het beleid nog niet opgegeven. "Het kan toch niet anders dan dat ze hier na een tijdje van terug moeten komen?"

Malia Killings. Beeld Lin Woldendorp

Malia Killings (34): 'Moment om 'm weg te doen'

"O ja, dat is volgende week. Shit, ik ben Amerikaans en mijn Nederlands is niet zo goed. Ik heb er een mailtje over gekregen, maar dat moet ik nog even door Google Translate halen. Volgende week al dus?"

Malia Killings schaamt zich eigenlijk een beetje dat ze op een scooter rijdt; het is de verkeersdeelnemer waar ze niet zo veel mee heeft. "Het zijn toch een beetje jerks die op snorfietsen rijden. Ik had deze eigenlijk maar tijdelijk, maar intussen duurt dat tijdelijk al heel lang. Ik denk dat dit het moment is om hem weg te doen. Een helm kopen voor iets waar je toch al niet blij van wordt. En dan ook nog tussen de auto's."

Germaine Fosch. Beeld Lin Woldendorp

Germaine Fosch (26): 'Snorfiets is ideaal'

Voor kalende mannen is het leed wellicht nog draaglijk, maar voor Germaine Fosch is de helmplicht niet minder dan een straf: haar uitbundige bos krullen zal ze vanaf volgende week in een helm moeten proppen. De gevolgen zijn nauwelijks te overzien. "Ja, bálen. Je haar wordt statisch en gaat plat zitten, terwijl het nu lekker doorwaait. Ik zal voortaan mijn borstel moeten meenemen."

Fosch is ambulant begeleider in de ggz en is veel op pad voor haar werk. "De snorfiets is ideaal. Ik rijd ook auto, maar dat zou te duur worden en ik kan nu overal voor de deur parkeren. Dit is echt vervelend voor me. En het ergste: ik rijd keurig, maar de goeien lijden straks onder de kwaaien."

Gert Kappert. Beeld Lin Woldendorp

Gert Kappert (72): 'Bang voor problemen'

Elke week een paar keer, van de Beemster naar Nieuw-West. Hij kan de auto nemen, maar liever overbrugt hij de afstand tussen woning en volkstuin per snorfiets. Het fietspad wordt voor hem verboden terrein. Kappert wordt er niet blij van. "Het is echt een Amsterdams probleem: steeds meer snorfietsen, terwijl de fietspaden niet meegroeien. Voor fietsers is het fijn, maar ik ben bang dat snorfietsen in de problemen komen."

De snorfietser heeft het aan zichzelf te danken, zegt hij. "Je moet je soms echt inhouden op fietspaden, je krijgt de neiging om óm de fietsers heen te slalommen. Ik weet me wel in te houden, maar voor een deel van de snorfietsers is dat kennelijk nogal lastig."

Youssra Aalbers. Beeld Lin Woldendorp

Youssra Aalbers (23): 'Dit wordt gevaarlijk'

Ze gaan het vast snel terugdraaien. Dat denkt Youssra Aalbers, terwijl ze op haar fraaie roze snorscooter is komen aanrijden. Ze baalt ervan. "Ik moet een helm kopen, maar ik heb geen idee wat voor helm. Het zijn vaak van die grote dingen. En wat doe ik met passagiers, die vaak bij mij achterop zitten? Ik moet dus eigenlijk twee helmen kopen. Belachelijk. Ik heb nog een paar dagen; ik stel het zo lang mogelijk uit."

Aalbers maakt zich zorgen over hoe dat moet, met haar scooter tussen de auto's. "Ik begrijp dat we dan rechts moeten houden, zodat auto's ons zouden kunnen inhalen. Maar hoe ziet de gemeente dat voor zich, daar is de weg toch veel te smal voor? Dit wordt echt gevaarlijk."

Lees ook: Snorfiets naar de rijbaan: zijn we er klaar voor?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden