Reportage

Sms-kampioen Messagebird haalt 170 miljoen op

Het Amsterdamse techbedrijf Messagebird haalt 170 miljoen euro op voor verdere groei. Het bedrijf wil met het geld, afkomstig van Amerikaanse, Britse en Zweedse investeerders, wereldwijd overnames plegen. Met de nieuwe investering is het Amsterdamse bedrijf op papier nu ruim 2,5  miljard euro waard.

Robert Vis van Messagebird.Beeld Bloomberg via Getty Images

De geldronde van 200 miljoen dollar die donderdag rondkwam, is een van de grootste investeringen ooit in de Nederlandse tech. Vorig jaar haalde websuper Picnic 250 miljoen euro op.

Messagebird, opgericht in 2011, verzorgt wereldwijd het berichtenverkeer voor bedrijven - waaronder giganten als Heineken, ABN Amro, Rituals, Uber, Lufthansa en Hugo Boss - en overheden. Zo was het bedrijf betrokken bij de opzet van het Nederlandse Amber Alert. Ging het aanvankelijk vooral om sms-diensten, inmiddels biedt Messagebird tekst- en stemberichtenservices via vrijwel alle sociale media aan.

Het is daarmee een wereldspeler. In coronatijd neemt volgens oprichter Robert Vis de behoefte aan zulke diensten alleen maar toe, doordat onder meer webwinkels, maar ook overheidsdiensten veel meer online met klanten communiceren.

Overnames

Met het geld gaat Messagebird wereldwijd uitbreiden, onder meer via overnames. “We zien in onze markt steeds meer consolidatie,” zegt Vis, “mede vanwege Covid-19. Daardoor willen ook steeds meer bedrijven hun communicatie met klanten digitaliseren. Die combinatie levert interessante mogelijkheden op voor overnames. Daarvoor moeten we geld hebben klaarstaan als zich overnamemogelijkheden voordoen.”

Vis heeft al gegadigden op het oog. “We zijn wel degelijk al met kandidaten in gesprek en verwachten daarover binnenkort meer bekend te maken.”

“We zullen niet snel een concurrent overnemen. Ons doel is om het voor zo veel mogelijk bedrijven mogelijk te maken te communiceren met hun klanten. Op welke manier dan ook, of dat nu Whatsapp, Facebook of SMS is. Ik zie heel duidelijk voor me hoe dat er zal uitzien. Daar komen een heleboel producten en diensten bij kijken, die wij nog niet bieden. Ik denk dan ook aan het communiceren met en via apparaten, het internet of things.

Daarnaast wil Messagebird via overnames het aantal medewerkers - nu 350 - verdrievoudigen. “We hebben meer teams nodig in de wereld, ondernemende mensen en handige bedrijven die kunnen meehelpen met onze groei. Het is lastig om maar steeds mensen uit te zenden naar andere steden. Ik ben ook een geboren Amsterdammer die het liefst in de stad woont en werkt.”

Daarbij gaat het volgens Vis niet zozeer om het openen van nieuwe vestigingen, naast de 21 die Messagebird er nu wereldwijd heeft. “We zullen geen kantoren sluiten - alhoewel ze nu vanwege corona dicht zijn. Maar we kiezen er nu voor dat mensen binnen hun eigen tijdzone overal kunnen werken; thuis, in een flexkantoor of in het park. Dat verbetert ook de balans tussen werken en leven. Mensen stellen het op prijs om niet telkens een uur lang te moeten forenzen en het is nog milieuvriendelijker ook. Een conference call in het park is mijn nieuwe wereld. Dat is ook onze verantwoordelijkheid.”

Kennis en ervaring

Met de nieuwe ronde haalt Messagebird ook nieuwe investeerders binnen. De investering wordt geleid door het Amerikaanse Spark Capital, dat ook toetreedt tot het bestuur van Messagebird. Spark investeerde eerder in onder meer berichtendiensten Twitter, Slack en Discord. “Het is zeker niet alleen maar geld, maar ook kennis en ervaring die ze meebrengen. We hebben heel veel aanbiedingen gehad, maar hebben specifiek gekozen voor deze clubs.”

“Daarnaast doen een aantal familiefondsen mee, fondsen achter bekende bedrijven als Chanel en Bonnier (media). Die hebben al heel lang bewezen bedrijven te kunnen uitbouwen met een langetermijnvisie.” Bij de vorige ronde, in 2017, haalde het bedrijf 60 miljoen dollar (51 miljoen euro) op bij onder meer investeerder Atomico van Skypebedenker Niklas Zennström. Atomico doet ook in deze ronde weer mee.

In ruil voor de investeringen krijgen die partijen een belang in Messagebird. “Maar we houden als oprichters en het personeel de volledige armslag in het bedrijf. Wij leiden het bedrijf en willen zo lang mogelijk controle houden om de visie op lange termijn te waarborgen. Wij willen Messagebird over 20 jaar nog runnen. Een fonds blijft meestal niet zo lang.”

Beursgang

Deze zomer maakte Vis plannen bekend om binnen een jaar klaar te staan om Messagebird naar de beurs te brengen. “Dat loopt als gepland. Of we echt gaan, laat ik in het midden. Private geldmarkten zijn nu ook heel gunstig, dat blijkt nu maar weer. Maar ik wil intern klaar zijn voor een beursgang. Dat hoort ook bij een bedrijf als het onze.” De Amerikaanse concurrent Twilio, dat ongeveer vier keer zoveel omzet, is na een beursgang in 2016 nu 44 miljard dollar waard, 15 keer zoveel als Messagebird.

Vis zei destijds dat het daarbij niet om het geld gaat. “Dat klinkt alsof we veel verlies maken en we geld nodig hebben om te blijven bestaan,” zegt Vis. “Dat is niet zo. We gaan hartstikke goed. We zitten dit jaar rondom winstgevendheid.” Eerder voorspelde Messagebird dat de omzet rond de 300 miljoen euro kan uitkomen.

Ondanks de coronacrisis leiden techinvesteringen nauwelijks onder de malaise. In de eerste helft van dit jaar haalden Nederlandse techbedrijven volgens analist Golden Egg Check bij 134 investeringen al 460 miljoen euro op, ondanks een dip in de eerste coronamaanden. In heel 2019 werd, inclusief de megainvestering in Picnic, 1,4 miljard opgehaald. Golden Egg Check verwacht dat dat bedrag dit jaar wordt geëvenaard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden