Scooters blijven op het fietspad rijden

Twee weken na de invoering van het snorfietsverbod op het fietspad blijven scooters op het fietspad rijden. Handhaven gebeurt pas in juni. Scooteraars die volwaardig naar de rijbaan willen, lopen aan tegen dure en onhandige procedures.

Beeld ANP

Juich niet te vroeg. Dat zou het motto kunnen zijn van de fietsers die de scooters op het fietspad beu zijn. Scooters met een blauw kenteken (25 km/u) mogen in grote delen van de stad officieel al twee weken niet meer op het fietspad rijden.

Tot ergernis van veel fietsers gebeurt dat echter nog steeds veelvuldig. Politie, handhavers en verkeersregelaars gedogen de situatie. Pas over zes weken delen speciale handhavers boetes uit aan scooteraars die op het fietspad blijven rijden, of geen helm dragen.

Kenteken omzetten
De reden dat de ongeveer 37.000 Amsterdamse scooteraars met een blauw kenteken massaal de rijbaan mijden, komt onder meer omdat ze vinden dat ze te langzaam rijden om goed mee te kunnen in het normale verkeer, dat ongeveer 50 kilometer per uur rijdt.

Dat euvel kan worden opgelost door de scooter op te voeren tot zo'n 45 kilometer per uur en te voorzien van een geel kenteken. Zo wordt de status van de scooter gewijzigd: het was officieel een snorfiets (25 km/u), maar wordt een bromfiets (45 km/u). Amsterdam telt ongeveer 20.000 bromfietsen.

Het omzetten van een blauw naar een geel kenteken kost echter ruim 300 euro. Bovendien moet dat gebeuren in een keuringsstation van de Dienst Wegverkeer (RDW) in Lelystad. Je hebt een trailer of busje nodig om er met je scooter te komen.

Aangedrongen
Als het omzetten van snorfiets naar bromfiets (tijdelijk) eenvoudiger en goedkoper was geweest, hadden veel scooterrijders waarschijnlijk minder bezwaar gehad tegen de wetswijziging. Ook was voor scooteraars de overgang van fietspad naar rijbaan dan eenvoudiger geweest.

De gemeente heeft onderzocht of het omzetten van snorfiets naar bromfiets eenvoudiger en goedkoper kon. "We hebben herhaaldelijk aangedrongen op een keuringsstation in Amsterdam, maar vanwege de verwachte lage aantallen was dat volgens de RDW niet rendabel," aldus een gemeentevoorlichter. "Uiteindelijk is het een zaak van de RDW, niet van de gemeente."

Voor fietsers zit er weinig anders op dan geduld hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden