Plus

Scholen: laat eindtoets niet schooladvies bepalen

Amsterdamse scholen zijn niet blij dat de eindtoets weer de doorslag moet geven bij het advies voor de middelbare school. De scholen noemen het een slecht idee en zeggen dat het juist voor kansenongelijkheid zorgt.

Een leerling maakt een eindtoets. Beeld anp
Een leerling maakt een eindtoets.Beeld anp

De eindtoets moet leidend zijn ten opzichte van docentadvies, stelde het Centraal Planbureau (CPB) dinsdag. Daarnaast adviseert het CPB de toets af te nemen voordat het advies vanuit de school is gegeven. De regeringspartijen sluiten zich hierbij aan, hoewel in 2015 juist is ingevoerd dat het advies van leraren leidend is.

"Het is vreemd dat we een toets zo belangrijk maken," zegt directeur Alex Bakker (59) van basisschool de De Kinderboom. "Een docent die acht jaar een leerling meemaakt, heeft een aardig beeld waar een kind toe in staat is."

"We gaan weer terug naar af," zegt directeur Marijke van Amersfoort (60) van basisschool Samenspel Zuidoost. "Onze kinderen kunnen dure huiswerkclubjes moeilijk betalen. Het is dus zeker niet in het belang van kansengelijkheid."

Toetstraining
De Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) sluit zich daarbij aan. "Juist ouders die het zich kunnen permitteren, laten hun kinderen toetstraining volgen," zegt voorzitter Petra van Haren. "Leerkrachten zijn autonoom genoeg om een gefundeerde keuze te maken voor het vervolgonderwijs."

Onderwijswethouder Marjolein Moorman (PvdA) kan zich vinden in het advies omdat het 'onderadvisering voorkomt'. Maar de wethouder is van mening dat het beter is als de eindtoets nog later plaatsvindt. "Bijvoorbeeld pas op veertienjarige leeftijd. Vroegselectie werkt kansenongelijkheid in de hand."

Eindtoets
Scholen in Nederland gebruiken verschillende eindtoetsen, die zij zelf mogen uitkiezen. Het CPB adviseert dat in elke toets een vaste set vragen komt. Zo kunnen de toetsen beter worden vergeleken. Een andere optie is dat alle kinderen uit groep acht in Nederland dezelfde toets maken.

"Veel scholen gaan zich dan afstellen op de toets. Wat zijn we dan aan het doen? De toets moet juist een bevestiging zijn van wat wij zien. Niet andersom," zegt Pim Butter (51), directeur van de 5e Montessorischool Watergraafsmeer. Ook Eva Naaijkens (45) van de Alan Turingschool is geen voorstander. "Dan wordt er alleen nog maar dwangmatig geoefend op de toets. Wat is de waarde van onderwijs als dat gebeurt?"

Zorgelijk
Docente Leonie van Noorden (31) van de Tijl Uilenspiegelschool vindt het 'zorgelijk' en is bang dat kinderen ondersneeuwen. "Sommige kinderen hebben een lagere woordenschat en dat wordt duidelijk met een toets. Maar taal kan nog worden verruimd. Wij als docenten zien hun potentie en kunnen mondeling toelichten waarom ze een hoger niveau aankunnen."

Haico van Velzen (39), directeur van de 7e Montessorischool en Einsteinschool, noemt het een kortetermijnoplossing van de politiek. "De onderwijsinspectie kan beter kijken hoe ze scholen kunnen begeleiden om kinderen goed te adviseren. Daarnaast: het voedt de stereotypering dat kinderen met een niet-Westerse achtergrond onderadvisering krijgen."

Veel scholen met wie Het Parool heeft gesproken, gaven aan leerlingen advies te geven door te kijken naar een langere periode. Op de scholen van Van Velzen hebben meerdere docenten inspraak op het advies en wordt met zowel ouders als leerlingen uitvoerig gekeken naar wat de potentie van een kind is. "Onze school is niet het eindstation."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden