Schiphol wil deel uitbesteed werk weer zelf gaan doen

Schiphol wil een deel van het werk dat nu wordt uitbesteed aan externe bedrijven, weer zelf op zich nemen. Maar stoppen met aanbesteden van onder meer schoonmaakwerk en beveiliging, is volgens Schipholtopman Dick Benschop onmogelijk.

null Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Dat zei Benschop dinsdagmiddag bij een actie van vakbond FNV op de luchthaven. Daarbij legde een deel van het personeel om twee uur tien minuten het werk neer.

“We hebben in het verleden keuzes gemaakt welk werk wij zelf doen en wat we uitbesteden,” aldus Benschop. “We kijken nu of we het floormanagement niet weer zelf kunnen doen.” Die toezichthouders, nu vooral uitzendkrachten, zijn in de terminals aanwezig om er voor te zorgen dat reizigersstromen in goede banen worden geleid en passagiers worden geholpen.

Momenteel in coronatijd is het aantal floormanagers beperkt maar op drukke dagen, zoals de traditionele vakantieperiodes, lopen er meer dan 100 rond die allemaal een dienst van vier tot zes uur draaien.

“Enige vorm van flexibiliteit zal nodig blijven,” vult een woordvoerder van de luchthaven aan, “maar het idee is om te kijken of we dat kunnen terugbrengen tot alleen inhuur van uitzendkrachten bij ‘piek en ziek’. Waar vast werk is, willen we dat voor vast aanbieden.”

Doorgeschoten aanbeveling

Volgens FNV is de aanbesteding van beveiligingswerk, schoonmaak en de afhandeling van passagiers en koffers op Schiphol ‘dolgedraaid’. Personeel moet regelmatig van werkgever wisselen en wordt volgens de bond onderbetaald.

FNV wil dat Schiphol een minimumloon van 14 euro verplicht stelt en laat doorschemeren later dit jaar met hardere acties te komen, zoals het stilleggen van vliegverkeer, als daar geen gehoor aan wordt gegeven.

De bond roept ook het Amsterdamse college op om stappen te nemen tegen Schiphol, waarin Amsterdam een belang van 20 procent houdt. Een deel van de gemeenteraad schaarde zich dinsdag al achter die oproep. Donderdag overlegt de raad daarover met het stadsbestuur.

“In de sociale agenda zijn we in Nederland behoorlijk doorgeschoten,” erkent Benschop, “daar behoren wij als Schiphol ook een rol in te spelen. Ik wil niet dat er op de luchthaven op arbeidsvoorwaarden wordt geconcurreerd, dat is ook niet in ons belang. Voor je het weet zijn dingen doorgeslagen, moet dat geen andere kant op?”

Sociale basis

Maar een oproep om al het werk in de terminals en op de platforms zelf op zich te nemen, legt hij naast zich neer. “Schoonmaak en beveiliging is een heel andere taak dan wat wij als luchthavenbedrijf doen. We zijn om de zo veel tijd verplicht om werk aan te besteden, maar er moet wel een fatsoenlijke sociale basis onder liggen.”

“Als wij aanbesteden, dan gaat de aandacht uit naar kwaliteit,” aldus de topman, “prijs staat niet voorop. En als er bij een overgang van werk naar een ander bedrijf issues zijn, zoals nu in de beveiliging, dan zitten we daar bovenop. Als er een nieuwe grote aanbesteding komt, dan wil ik heel graag met de vakbonden overleggen om te voorkomen dat mensen tussen wal en schip raken.”

Benschop zegt ook toe daarin een voortrekkersol te willen spelen, onder meer met een verklaring aan het toekomstige kabinet. “Ons land wordt voortrekker binnen Europa om hoge sociale normen in de luchtvaart te stimuleren en sociale misstanden, zoals schijnconstructies, te bestrijden. Met Europese sociale vestigingseisen wordt een gelijk speelveld gerealiseerd, beschermen wij onze sociale standaarden en wordt de vliegveiligheid verder verbeterd.”

Afhandelaars

Benschop herhaalde dat de luchthaven de komst van een achtste afhandelaar betreurt – andere vliegvelden hebben er twee of drie. Eerder gaf Schiphol aan dat niet te kunnen voorkomen als luchtvaartmaatschappijen met zulke bedrijven in zee gaan. “Acht afhandelaars hoeft voor mij ook niet. Daar hebben wij geen belang bij. Schiphol is geen plek van slachtoffers, maar van kansen.”

De luchthaven zegt wel te bemiddelen bij afhandelingsbedrijven die geen actuele cao meer hebben. “We willen dat iedereen op Schiphol onder een cao valt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden