Schiphol test elektrisch slepen van vliegtuigen

Schiphol gaat op proef vliegtuigen elektrisch verslepen. De luchthaven wil zo uitzoeken of het kan voorkomen dat toestellen op eigen kracht moeten taxiën, wat flink scheelt in de uitstoot van broeikasgassen.

De hybride taxibot van het Franse TLD versleept de komende twee maanden op Schiphol onder meer toestellen van Corendon en KLM van landingsbaan naar gate en terug.Beeld Roger Cremers

Schiphol wil met een aantal luchtvaartmaatschappijen de komende twee maanden uitzoeken of het haalbaar is vliegtuigen van en naar landingsbaan en gate te slepen, zodat ze hun motoren niet hoeven te gebruiken. Dat zou tussen de 50 en 85 procent van het kerosinegebruik – en de bijbehorende uitstoot van broeikasgassen en ultrafijnstof – kunnen schelen.

De proef werd eerder dit jaar in Het Parool aangekondigd door Schipholtopman Dick Benschop, en maakt deel uit van het streven om de luchthaven over tien jaar klimaatneutraal te laten opereren.

Hybride sleepvoertuig

Schiphol heeft voor de proef één van de tien hybride sleepvoertuigen in de wereld van producent TLD ontvangen. Die zal tot en met juni op de luchthaven rondrijden en toestellen van onder meer KLM, Transavia, Easyjet en Corendon verslepen.

Als de proef succesvol verloopt, kan het nog jaren duren voordat elektrisch slepen gemeengoed is op Schiphol. De vraag naar elektrische luchthaven voertuigen – ook voor het vervoer van vracht, koffers, vliegtuigtrappen en passagiers – is groter dan het aanbod. Sleepvoertuigen zijn extra lastig te elektrificeren, vanwege hun omvang en kracht.

Praktische uitdagingen

Op de luchthaven van Mumbai in India worden al proeven gedaan met elektrische sleepvoertuigen. Op Schiphol zit de wijdse layout van de luchthaven grootschalige invoer van het elektrisch slepen van vliegtuigen in de weg. Tussen Polderbaan en gate duurt een taxirit twintig minuten en moeten hoogteverschillen worden overwonnen.

Ook is de beschikbare hoeveelheid stroom op Schiphol beperkt vanwege de enorme vraag naar elektriciteit op en om de luchthaven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden