PlusAchtergrond

Schiphol onderzoekt nieuwe maatregelen tegen vlieghinder voor omwonenden

Schiphol en de luchtverkeersleiding gaan op nog eens zestien plekken in de omgeving van de luchthaven onderzoek doen naar maatregelen om geluidsoverlast en milieuhinder te beperken. Hiervoor worden onder meer opnieuw vliegroutes van en naar de luchthaven aangepast.

null Beeld Ramon van Flymen/Hollandse Hoogte
Beeld Ramon van Flymen/Hollandse Hoogte

Dat staat in een brief die Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) hebben gestuurd. De maatregelen worden genomen naar aanleiding van circa duizend reacties uit de regio, bijeenkomsten in 2019 en de belangrijkste klachten bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).

Met de ingrepen willen Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laten zien dat ze grieven uit de omgeving serieus nemen. De maatregelen maken deel uit van Schipholdirecteur Dick Benschops missie om het ‘vertrouwen bij omwonenden te herstellen’. Er wordt daarbij volgens Schiphol en LVNL vooral gekeken naar ingrepen die direct effect hebben voor omwonenden.

Vliegroutes

Zo is inmiddels rondom Schiphol een aantal vliegroutes verlegd naar aanleiding van klachten van mensen die er onder wonen. Verder wordt er tegenwoordig ’s nachts hoger naar de Polderbaan gevlogen en wordt naar de naastgelegen Zwanenburgbaan een vaste nachtroute gebruikt die in driekwart van de nachtelijke landingen enigszins om de woonwijken van Krommenie en Assendelft meandert.

“Als de Polderbaan gesloten was, gingen onze verkeersleiders het vliegverkeer meer spreiden,” zegt LVNL-topman Michiel van Dorst. “Maar dat betekende ook dat de hinder boven Noord Holland werd gespreid. Nu komen vliegtuigen voorspelbaar langs een bepaalde route en iets hoger over Noord-Holland vliegen. Dat zijn nieuwe technieken die we vaker kunnen gebruiken.”

LVNL onderzoekt of zulke vliegroutes om woonkernen heen ook overdag toegepast kunnen worden. “Dit biedt perspectief voor andere landingsbanen.” Zo'n ingreep hangt samen met de herziening van het Nederlandse luchtruim waar LVNL de komende jaren mee bezig is.

Het gaat niet alleen om ingrijpende maatregelen. Zo is de vliegroute van helikopters naar Schiphol Oost aangepast. “De aanvliegroute van politiehelikopters ging over Ouderkerk en Amstelveen. Nu vliegen ze boven de A9 en 100 meter hoger. Waardoor mensen in Amstelveen en Ouderkerk minder hinder hebben van deze aanvliegroute.”

Volksverlakkerij

Een jaar geleden kondigden luchthaven en verkeersleiding 28 vergelijkbare maatregelen aan maar daar zaten ook ingrepen bij die al tussen 2008 en 2016 waren ingevoerd, zoals het terugdringen van overlast van startende vliegtuigen in Amsterdam en Amstelveen. Volgens een aantal bewonersgroepen was dat 'volksverlakkerij'.

Van Dorst vindt het ‘reëel’ om deze toch te vermelden. “We willen hiermee ook laten zien dat we altijd met de omgeving overleg zijn geweest,” aldus Van Dorst. We willen transparant zijn en melden wat er is gelukt is en wat niet is gelukt. En de meeste maatregelen zijn nieuwer.” Benschop: “In het verleden zijn veel maatregelen genomen in overleg met de Omgevingsraad Schiphol, waarvan niet altijd duidelijk was hoe deze tot stand waren gekomen, of waarom andere ingrepen niet lukten.”

Ook sluiten de twee niet uit dat plannen die eerder niet levensvatbaar waren nu mogelijk wel zijn. “Er zijn maatregelen nu mogelijk die eerder niet lukten omdat de technieken zich ontwikkelen. We willen niet in de situatie terecht komen dat het niet duidelijk is waarom iets wel of niet is ingevoerd. De zestien extra maatregelen die we nu aankondigen geven aan dat we open staan voor nieuwe suggesties.”

Lawaaiige toestellen

LVNL en Schiphol onderzoeken nog een trits andere maatregelen. Er wordt onder andere gekeken of in het vervolg, in een wijde straal rondom Schiphol, volgens vaste routes en hoger gevlogen kan worden richting de landingsbanen. Dat kan geluidshinder schelen.

Ook wordt onderzocht of de luidruchtigste toestellen, in 2019 goed voor 2300 vluchten, van Schiphol geweerd kunnen worden. Van een aantal maatregelen is pas op zijn vroegst in 2024 resultaat te verwachten. Minister Van Nieuwenhuizen heeft de Kamer al beloofd de plannen onafhankelijk te laten onderzoeken.

De ingrepen staan volgens de twee los van de discussie over groei van de luchtvaart en van Schiphol. Daarbij heeft het nu demissionaire kabinet besloten dat Schiphol, om op termijn door te groeien van 500.000 naar 540.000 vluchten, elk stapje groei moet ‘verdienen’ met hinderbeperking en vermindering van de milieuoverlast.

“Dit is niet bedoeld om groei te verdienen,” zegt Benschop. “Op ons rust de plicht om zo veel mogelijk hinder te reduceren, los van de politieke besluitvorming. We willen een goeie buur zijn. Dat zal niet iedereen waarderen, maar aan de reacties zien we dat anderen dat wel vinden.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden