Schiphol koopt enorme lap grond bij luchthaven

Schiphol heeft een enorme lap grond tussen de luchthaven en Badhoevedorp gekocht. Met de aankoop komt na dertig jaar een einde aan de strijd tussen de luchthaven en ‘gebiedsontwikkelaar’ Chipshol in zicht.

Beeld ANP

Schiphol doet de aankoop van de bijna 90 hectare landbouwgrond samen met Volker Wessels. Een prijs is nog niet bekendgemaakt. De luchthaven en Volker Wessels willen de Noord/Zuidlijn daar doortrekken en - als de bestemming kan worden veranderd - daaromheen een kantorengebied bouwen.

Chipshol kocht eind jaren tachtig en de vroege jaren negentig in het geheim grote hoeveelheden landbouwgrond rondom Schiphol van boeren. In het gebied tussen Schiphol en Badhoevedorp wilde geestelijk vader Jan Poot een futuristische ‘Airport City’ opzetten: een gigantisch werkgebied met kantoren in het groen, die onderling verbonden waren met people movers

Van het plan kwam het nooit, mede doordat in die jaren al een deel van de grond door de provincie Noord-Holland was gereserveerd voor het omleggen van snelweg A9. Chipshol raakte vervolgens zowel in conflict met de luchthaven, provincie Noord-Holland , de gemeente Haarlemmermeer als met eigen partners.

Een groot aantal rechtszaken volgde, tot op de dag van vandaag. Eerder dit jaar won het bedrijf een zaak tegen Luchtverkeersleiding Nederland.  Zaken tegen de provincie Noord-Holland, Schiphol en gebiedsontwikkelaar SADC  (waarin onder meer Amsterdam participeert) lopen nog.

Airport City 

Zes jaar geleden al stootte het grondbedrijf een deel van zijn bezit ten zuiden van de luchthaven - 350.000 vierkante meter - af aan het Franse vastgoedfonds AEW.  Airport City bleef toen nog in de portefeuille in de hoop dat het plan alsnog kon worden ontwikkeld of als bedrijfsgrond kon worden doorverkocht.

Vrijdag is het terrein van bijna 850.000 vierkante meter verkocht aan Schiphol Real Estate, de vastgoedtak van de luchthaven. Het gebied kan niet zomaar worden ontwikkeld, omdat er nog altijd een agrarische bestemming geldt. Wel zijn er plannen voor, omdat mogelijk in de toekomst de door Schiphol vurig gewenste doortrekking van de Noord-Zuidlijn door het gebied loopt.

Volgens Peter Poot, de zoon van de vorig jaar overleden Chipsholoprichter Jan Poot, bewijst de verkoop het gelijk van zijn vader. “Hij zag als eerste en lange tijd als enige, de enorme potentie van het gebied en lanceerde bijna 30 jaar geleden al een plan voor een zakencentrum van internationale allure met een revolutionair personenvervoer systeem.”

Verrassing

Chipshol was volgens Poot niet van plan te verkopen zolang de bestemming niet was veranderd - waardoor de grond veel meer waard zou worden. “Tenzij er een aantrekkelijk bod zou komen. Dat bod kwam tot mijn verrassing op 14 februari van Schiphol.”

Met de aankoop zijn ook de juridische procedures en de schadeclaim van 265 miljoen euro die Chipshol tegen Haarlemmermeer voerde om het gebied van tafel. Of dat ook geldt voor de andere rechtszaken, zoals tegen Schiphol, is nog niet duidelijk. Die gaan ook over conflicten elders bij de luchthaven. Chipshol sluit niet uit dat voor de nog lopende claims een regeling wordt getroffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden