Amsterdam Bewaar

Schiphol en KLM: groei luchthaven veilig doorzetten

Schiphol moet grondig op de schop als de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid worden uitgevoerd
Schiphol moet grondig op de schop als de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid worden uitgevoerd © ANP

Schiphol en KLM willen de groei van de luchthaven toch doorzetten, ondanks de conclusie van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid donderdagochtend dat verdere groei de veiligheid in gevaar brengt.

"We steunen de conclusie van de Onderzoeksraad dat we de veiligheid nog structureel moeten aanpakken als we verder groeien," zegt een woordvoerder van de luchthaven. "De discussie over de groei en de veiligheid moet gelijk opgaan."

Ze benadrukt dat de OVV concludeert dat de Schiphol nu veilig is. "We voldoen aan alle regelgeving." De luchthaven verwacht binnen enkele weken meer duidelijkheid te kunnen geven over de aanbevelingen uit het rapport.

De OVV raadt onder meer aan om het ontwerp van de luchthaven, met elkaar kruisende taxibanen en landingsbanen, op de schop te nemen om de grote hoeveelheid incidenten en bijnabotsingen te voorkomen. Dat zou een enorme investering vergen in het verleggen van infrastructuur.

Doorgroei
"Wij blijven voorstander van doorgroei van de luchthaven," aldus een woordvoerder van KLM, "maar de infrastructuur dient mee te groeien en de veiligheid dient te worden gewaarborgd. Wij denken dat groei en veiligheid ook op Schiphol, realiseerbaar is."

"Met LVNL en Schiphol werken wij nauw samen om de veiligheid van de vliegoperatie te waarborgen. Onze veiligheidsmanagementsystemen zorgen, ervoor dat de veiligheid op hetzelfde hoge niveau blijft, ook als de verkeersdrukte toeneemt."

Volgens KLM is het aantal incidenten bij vluchten van de maatschappij en haar dochters de afgelopen vijf jaar, ondanks de groei van de activiteiten, juist afgenomen. Het aantal voorvallen per 10.000 KLM-vluchten nam volgens de normen van de maatschappij in die periode jaarlijks 10 procent af, terwijl het aantal KLM-vluchten op jaarbasis gemiddeld 1,6 procent groeide.

De maatschappij is, met dochters Cityhopper en Transavia en partner Delta, veruit de grootste gebruiker van Schiphol.

Ook vliegersverenging VNV vindt de conclusie dat Schiphol aan zijn grenzen zit, te ver gaan. "Fysiek gezien is nog heel veel meer mogelijk maar dan is overzichtelijkheid en veiligheid wel een absolute randvoorwaarde," zegt voorzitter Steven Verhagen.

Wel is VNV blij dat de onderzoeksraad 'onomstotelijk vast stelt dat de overheid tekort schiet. "We hameren al langer op het gevaar van de terugtredende overheid in combinatie met vliegveiligheid."

Geluidshinder
De onderzoeksraad wil ook dat de maatregelen die zijn genomen om geluidshinder te voorkomen, worden teruggedraaid. Om langdurige herrie op één plek te voorkomen, wordt wel 18 keer per dag gewisseld van landingsbaan of vliegroute. Dat werkt volgens de OVV fouten in de hand. Stoppen met dat 'geluidspreferentieel baangebruik' kan tot meer overlast leiden.

"We voeren geluidspreferentieel baangebruik nu uit aan de hand van de afspraken die er zijn gemaakt," zegt topman Michiel van Dorst  van Luchtverkeersleiding Nederland. "Het is aan de politiek hierin een andere keuze te maken."

"We gaan aan de slag met de aanbevelingen van de OVV. Een aantal aanbevelingen sluit goed aan op initiatieven die we al in in gang hebben gezet, bijvoorbeeld op het gebied van het opleiden van verkeersleiders en het ontwikkelen van nieuwe systemen."

De onderzoeksraad kapittelt de verkeersleiding, KLM en Schiphol vooral vanwege het gebrekkige veiligheidsoverleg. "We zijn met KLM en Schiphol  nu begonnen met een onderzoek naar de voordelen van een overkoepelend, geïntegreerd veiligheidssysteem. Je moet voortdurend naar de eigen organisatie kijken, en daarnaast ook hoe je het samen sterker kunt maken," aldus Van Dorst.

Omgevingsraad
Kees van Ojik van de bewonersdelegatie in Hans Alders' Omgevingsraad Schiphol, zit niets in het advies van de OVV om met het wisselen van banen en routes te stoppen. "Juist door te vliegen van banen en via routes met de minste omwonenden, betekent dat de veiligheid het beste is gediend."

Hij spreekt ook de conclusie van de OVV tegen dat veiligheid bij de discussie over de groei van Schiphol als vanzelfsprekend is beschouwd. "Zodra het over veiligheid gaat, houden wij als bewonersvertegenwoordigers onze mond. In het overleg is nooit iets boven veiligheid gegaan. Niemand wil een nieuwe Bijlmerramp op zijn geweten hebben."

Wel ziet hij dat met name de Luchtverkeersleiding steeds opnieuw onder druk wordt gezet om de groei van de luchthaven te accommoderen. "Daar hebben we keer op keer aandacht voor gevraagd. LVNL wordt steeds onder druk gezet om de capaciteit op te voeren op een manier die niet langer haalbaar is. ik ben blij dat nu ook de OVV dat doet."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.