Amsterdam Bewaar

Scheuren in Amsterdam CS door bouw Noord/Zuidlijn

Een paar scheuren in de gevel van het middendeel zijn veroorzaakt door de metrobouw.
Een paar scheuren in de gevel van het middendeel zijn veroorzaakt door de metrobouw. © Eva Plevier

De bouw van de Noord/Zuidlijn heeft een paar scheuren in de gevel van Amsterdam Centraal Station veroorzaakt. De rekening voor het herstel is al stilletjes voldaan.

Het geldt als een huzarenstukje bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn: de graafwerkzaamheden pal onder Amsterdam CS. Vooraf waarschuwden experts voor ernstige schade. Ongelukken zijn uitgebleven, maar helemáál ongeschonden is het monumentale gebouw niet uit de strijd te voorschijn gekomen. Een paar scheuren in de gevel van het middendeel zijn veroorzaakt door de metrobouw, bevestigt een woordvoerder van de gemeente desgevraagd.

De schade schatten de betrokken partijen op enkele tonnen. Een schijntje op een totaalbedrag van 3,1 miljard euro en er overheerst dan ook grote tevredenheid. "De schade valt reuze mee," zegt een woordvoerster van ProRail, met NS eigenaar van het station. "Gezien de werkzaamheden is het logisch dat er hier en daar een scheur is ontstaan."

Duizenden palen
CS geldt als een moeilijk terrein om onder te graven. Het gebouw staat op duizenden palen in zand dat weinig weerstand biedt. De oude fundering is vanwege de metrobouw deels vervangen met een ondergrondse tafelcontructie.

Volgens de gemeente zitten de scheuren in kwestie al zo'n tien jaar in de voorgevel. Met het herstel is gewacht tot de werkzaamheden aan de nieuwe metro onder het station waren afgerond en er geen gevaar meer was voor nieuwe schade. 

19 miljoen schade
De rekening heeft de gemeente al stilletjes voldaan in 2011, blijkt uit documenten die deze krant met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) heeft gekregen. Toen sloot de gemeente een 'afkoopovereenkomst' met NS en ProRail, waarbij het stadsbestuur voor ruim 19 miljoen euro in één keer schade afkocht rond het station die verband houdt met de Noord/Zuidlijn. 

Het geld is vooral bestemd voor het terugbrengen in de oorspronkelijke staat van de middentunnel, de Cuypershal (de centrale hal) en de achterkant van het door architect Pierre Cuypers ontworpen gebouw, dat in 1889 in gebruik werd genomen. Volgens ProRail wordt 'de komende maanden' de definitieve planning gemaakt voor het herstelwerk, dat in 2018 moet zijn afgerond. 

Inkomsten mislopen
Al in 2006 sloten NS en de gemeente een akkoord over de voorzienbare schade rond stationswinkels die jarenlang inkomsten misliepen door de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn en tijdelijk moesten worden verplaatst. Hiervoor maakte Amsterdam 5,5 miljoen euro over exclusief btw. 

De planning is nog altijd dat de Noord/Zuidlijn in oktober 2017 gaat rijden, al staat dat tijdschema onder grote druk.