Amsterdam Bewaar

Scanauto pakt nu ook auto's op stoep mee in parkeercontrole

Omgevings­foto's, gemaakt door scanauto's, zijn voldoende, controleurs hoeven steeds minder zelf op straat overtredingen te constateren
Omgevings­foto's, gemaakt door scanauto's, zijn voldoende, controleurs hoeven steeds minder zelf op straat overtredingen te constateren © ANP

Eventjes parkeren op de stoep om het alziend oog van de scan­auto's te ontwijken is er niet meer bij nu de camera's ook de omgeving fotograferen. De bon van 90 euro ligt enkele dagen later op de deurmat.

Het overgrote deel van de parkeerboetes in Amsterdam wordt vanachter een bureau uitgeschreven. Omgevings­foto's, gemaakt door scanauto's, zijn voldoende, controleurs hoeven steeds minder zelf op straat overtredingen te constateren.

Voorheen was informatie van de scanauto het sein voor parkeerbeheerders om ter plekke te kijken of er inderdaad een overtreding werd begaan, of dat iemand aan het laden en het lossen was.

Innovatieprijs
In het nieuwe systeem, waarvoor de gemeente onlangs een innovatieprijs heeft gewonnen, worden vier foto's gemaakt van de geparkeerde auto. Als de medewerkers in de centrale zien dat er waarschuwingslichten knipperen of een bestuurder in de auto zit, rijdt er alsnog een medewerker op een scooter langs.

Als er geen aanwijzingen zijn voor laden en lossen, krijgt de eigenaar van de auto een naheffingsaanslag parkeerbelasting van bijna veertig euro.

Volgens de regels betekent laden en lossen dat mensen of spullen actief en onmiddellijk in of uit de auto gaan

Van alle naheffingsaanslagen wordt tachtig procent nu uitgeschreven vanachter een beeldscherm op het hoofdkantoor van Egis, dat de controles in Amsterdam uitvoert.

Efficiënter
Volgens directeur Peter Tinselboer kan het personeel van Egis nu efficiënter worden ingezet. Zo neemt de pakkans toe. "We kunnen simpelweg meer straten controleren, waardoor automobilisten meer geneigd zullen zijn om wél te betalen. De betalingsgraad is nu 84 procent, maar we streven ernaar die per kwartaal één procent te laten stijgen."

Tinselboer is niet bevreesd dat dit beboeten vanachter een bureau leidt tot meer bezwaren door automobilisten die stellen dat zij ten onrechte een naheffing hebben gekregen. Egis ontvangt nu zesduizend bezwaren per maand.

De top 3 van redenen voor een bezwaar zijn een fout ingevoerd kenteken bij belparkeren, een fout kenteken bij een betaalautomaat en een verschil van mening over laden en lossen. Volgens de regels betekent laden en lossen dat mensen of spullen actief en onmiddellijk in of uit de auto gaan.

Met deze nieuwe aanpak rijdt Egis een geliefde tactiek van veel Amsterdammers in de wielen

Vanaf morgen bemoeit Egis zich niet meer alleen met automobilisten die verzuimen te betalen, maar ook met auto's die verkeerd geparkeerd staan. Als eerste gemeente in Nederland gaat Amsterdam de parkeerhandhavers inzetten om ook foutparkeerders op de stoep en dubbelgeparkeerde auto's te bestraffen.

Geliefde tactiek
Tot nu toe was dat een taak voor speciaal bevoegde toezichthouders. De scanauto's controleerden alleen de betalingen door auto's in een parkeervak. Volgens de gemeente zal de bredere inzet van scanauto's de kans op het uitdelen van de boetes van 90 euro voor foutparkeren aanzienlijk verhogen. Met deze nieuwe aanpak rijdt Egis een geliefde tactiek van veel Amsterdammers in de wielen. Als zij even snel parkeren, nemen ze niet een vrij parkeervak, maar de stoep.

Cition, voorganger van Egis, had de controle op foutparkeerders allang op het wensenlijstje staan en ook de gemeente wil al jaren de parkeerbeheerders ook hiervoor inzetten.

Verkeerswethouder Pieter Litjens toonde zich al blij met de proef. "Foutparkeren is een van de grootste ergernissen van Amsterdammers. Het is ook asociaal. Auto's horen niet op onze stoepen en fietspaden. We willen voorkomen dat mensen bewust foutparkeren."