Ruim 10.000 parkeerplaatsen verdwijnen voor 2025

Het aantal parkeervergunningen in de stad gaat vanaf de zomer omlaag met 1500 per jaar. Er komt meer ruimte voor de fiets, groen, stoepen en speelplaatsen.

Het centrum van Amsterdam Beeld Lex van Lieshout

Ze heeft er krap een jaar op gestudeerd en concludeert nu dat het kan. Donderdag kondigt wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) aan dat zij het aantal parkeervergunningen beperkt om de stilstaande auto uit het straatbeeld te krijgen. Uit berekeningen blijkt dat het, in het ideale scenario, mogelijk moet zijn om tot 2025 zeker 11.200 plekken weg te strepen.

In totaal zijn er in Amsterdam 432.000 parkeerplaatsen, waarvan 265.000 op straat en 167.000 in garages. De ambitie van Dijksma lijkt misschien klein, toch zal de stad erdoor veranderen. Schrappen wil zij vooral binnen de Ring, waar voetgangers, fietsers en openbaar vervoer het hardst moeten concurreren met geparkeerde auto's.

Op 1 juli maximeert Dijksma het aantal parkeervergunningen op de 133.000 stuks die er nu zijn. Deze maatregel geldt in de hele stad. Vervolgens zal Dijksma in de drukste van de zestig parkeergebieden stapsgewijs het maximumaantal vergunningen verlagen. Elk half jaar verdwijnt 1,1 procent van de vergunningen in de drukste wijken, zo'n 750 stuks per keer.

Voordelen snel merken
Dijksma benadrukt dat automobilisten die er nu een hebben, de vergunning mogen houden. De vermindering komt tot stand doordat vergunningen die door verhuizing, overlijden of het wegdoen van de auto worden ingeleverd, niet meer terugkeren in de roulatie.

Vooral mensen die binnen Amsterdam verhuizen of nieuw in de stad komen wonen, gaan de gevolgen merken. Voor hen blijft het mogelijk een parkeervergunning aan te vragen, maar door de krimp zal de wachtlijst snel groeien. De afgelopen jaren kromp de wachtlijst juist sterk; in de meeste parkeergebieden wordt een vergunning meteen verstrekt. "De auto blijft onderdeel van deze stad, maar zijn plek wordt wel kleiner," zegt Dijksma.

De wachttijd voor een nieuwe vergunning zal in de drukste gebieden in 2026 naar verwachting zijn opgelopen tot twee jaar. Dijksma hoopt dat de ergernis meevalt; zij wil de voordelen meteen zichtbaar maken met ruimte voor meer fiets­paden, openbaar groen, brede stoepen, schonere lucht of nieuwe speelplaatsen. "Cruciaal voor dit plan is dat Amsterdammers de voordelen snel gaan merken." Bewoners mogen meedenken over de opvulling van de vrijkomende ruimte.

Een van de grachten autovrij
Naar buurten die extra parkeerplaatsen willen, zal Dijksma niet luisteren. "De kiezers mogen erop rekenen dat wij onze beloften nakomen." Het schrappen van parkeerplaatsen is een belangrijke maatregel uit het coalitie­akkoord dat GroenLinks, D66, PvdA en SP vorig jaar sloten.

432.000

In totaal zijn er in Amsterdam 432.000 parkeerplaatsen, waarvan 265.000 op straat en 167.000 in garages.

Wegstrepen parkeervergunningen Beeld Gemeente Amsterdam/LVDB/Het Parool

Dijksma koppelt de vermindering van het aantal parkeerplaatsen aan het herstel van de ­oevers en kademuren in de grachtengordel, waarvan momenteel grote delen in slechte staat verkeren. De wethouder wil twee vliegen in één klap slaan. "De herstelwerkzaamheden van kade­muren zullen de komende jaren mede bepalend zijn voor het verwijderen van parkeerplekken in de grachtengordel."

Waar de kade op instorten staat, zullen als eerste parkeerplaatsen verdwijnen. Dat moet de druk op de fundering van de kades verminderen. Op termijn hoopt Dijksma dat een van de grote grachten grotendeels of helemaal autovrij kan worden gemaakt. Welke van de vier dat moet zijn, wil Dijksma aan de stad overlaten.

Prijs aan meter omhoog
Een andere plek waar parkeerplekken geschrapt worden, zijn de gebieden rond grote doorgaande wegen die aan renovatie toe zijn, zoals de Raadhuisstraat, de Rozengracht en de Koninginneweg. Behalve door het vergunningsplafond probeert Dijksma ook parkeervakken weg te strepen door meer ondergrondse garages en door de prijzen aan de meter verder te verhogen, waardoor meer automobilisten de binnenstad zullen mijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden