Plus Ten Slotte

Rob Schuurman (1938-2019): bouwde de Amsterdam Arena

 Wie Rob Schuurman complimenteerde met zijn ontwerp voor ‘stadion’ de Amsterdam Arena, deed hem geen plezier. De architect gruwde van het woord stadion. Hij zag de Arena als veel meer: een tempel, een evenementenhal, een concertzaal en transferium.

Rob Schuurman bij de Arena in aanbouw, 1994. Beeld Het Parool/Frans Nieuwenburg

Pochen deed Schuurman nooit, al blonk hij van trots als een gesprek op de Arena kwam. De architect uit de Alblasserwaard spendeerde bijna tien jaar in zijn omgebouwde garage, turend over Hollandse landerijen en sloten, om het ontwerp van zijn meesterwerk te vervolmaken.

Schoonzoon Jan-Pieter Stafleu hoorde op een van zijn eerste afspraakjes met Schuurmans dochter Eva over het bekende bouwwerk. Stafleu vroeg of hij Schuurman van meer gebouwen mogelijk zou kennen. “Nee, eigenlijk niet,” zei Eva.

Schuurman had voor de Arena vooral woonhuizen ontworpen. De andere grote wapenfeiten in zijn carrière zijn een voetbalstadion in Tunesië en een hotel op Sint Maarten. Hij kreeg de opdracht in Zuidoost als gevolg van zijn goede band met Ajaxbestuurder Uri Coronel, die hem kende vanwege zijn nuchtere manier van werken.

Vervelende pilaar

Voetballiefhebber Schuurman, die met de Arena een ufo voor ogen had en zich later stoorde aan alle bebouwing om het stadion heen, stond voor meerdere grote uitdagingen bij het ontwerpen. Hij noemde ze in 1996 bij de oplevering in een interview met de Volkskrant. De eerste kwam voort uit zijn ervaring als kind toen hij met zijn vader een interland van het Nederlands elftal bezocht in het Olympisch Stadion. De jonge Schuurman zag een deel van het veld niet door een vervelend geplaatste pilaar.

Hij liet een rekenprogramma los op de vraag hoe tienduizenden toeschouwers allemaal zicht konden houden op het veld. Het antwoord: tribunes in de vorm van een hyperbool. Bij andere stadions keek hij de kunst af om alle toeschouwers zo snel mogelijk in en uit te laten lopen in het gebouw van 245 bij 180 meter. Ook het verschuifbare dak, de Arena was het zesde stadion in de wereld met deze noviteit, zorgde voor de nodige kopzorgen.

De kritiek die het stadion kreeg in de eerste jaren van gebruik, deed Schuurman weinig. “Met dat gedoe met de grasmat heb ik niks te maken, op de rest mag je me afrekenen,” zei hij dan. De architect beheerste de kunst van het loslaten. Project gereed, dan was het uit zijn handen.

De normaal onberoerde Schuurman kon emotieloos naar de Arena kijken, behalve toen André Hazes er een afscheidsdienst kreeg in 2004. De architect zag de ceremonie op de televisie en raakte ontroerd. De vroege dood van de volkszanger was verschrikkelijk, maar de functie die de Arena vervulde die avond raakte hem nog harder. Schuurman was onder de indruk: “Dit is pas een tempel.”

Het laatste jaar ging de gezondheid van de architect achteruit. Tot het laatste moment heeft hij daar ook nuchter naar gekeken: “Dood is dood.” Zaterdag overleed de schepper van de Arena op 81-jarige leeftijd. Zijn vrouw, drie dochters, schoonzonen en kleinkinderen houden met de tempel bij de A2 een blijvende herinnering aan hem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden