Restaurants nemen maatregelen tegen no-shows bij reserveringen

Amsterdamse restaurants grijpen in tegen het toenemende aantal no-shows. Vooral tijdens feestdagen zijn niet nagekomen reserveringen funest. Met aanbetalingen hopen restaurateurs nu lege tafels te voorkomen.

Uit een rondgang bij Amsterdamse restaurant blijkt immers dat steeds meer gasten reserveringen als vrijblijvende mededelingen beschouwen. Tijdens Kerst heeft dat een nog grotere impact.Beeld Lin Woldendorp

Tijdens de kerstdagen verwacht reserveringsbedrijf Formitable zes keer zoveel aanbetalingen te verwerken dan in een normaal weekend. Het reserveringssysteem dat 2.5 jaar geleden werd opgericht verwerkt inmiddels voor 1,2 miljoen euro aan aanbetalingen per maand. 

Daarvan komt 78 procent uit Amsterdam. Tijdens de feestdagen ligt het bedrag dat aan klanten wordt gevraagd hoger: gemiddeld vragen Amsterdamse restaurants een aanbetaling van 27 euro per persoon. Met kerst is dat bijna het dubbele: 52 euro.

Uit een rondgang bij Amsterdamse restaurant blijkt immers dat steeds meer gasten reserveringen als vrijblijvende mededelingen beschouwen. Tijdens Kerst heeft dat een nog grotere impact. Het aantal passanten is dan minimaal en volgens chef-kok en ondernemer Ron Blaauw kan het voor kleine ondernemers het verschil zijn tussen break-even en winst maken. 

Veel restaurateurs zeggen al geholpen te zijn als mensen de moeite nemen om af te zeggen. Blaauw: “Dan krijg je je geld terug. Het geeft mij de mogelijkheid andere gasten, die ik anders had moeten weigeren, aan de door jou gereserveerde tafel te plaatsen.”

Hoewel de directeur van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland, Dirk Beljaarts, benadrukt dat het goed gaat in de horeca, ziet ook hij dat restaurateurs meer stappen ondernemen om no-shows te voorkomen. “Vooral bij restaurants die ver van tevoren al volgeboekt zijn.”

Johanneke van Iwaarden, die samen met Guillaume de Beer en Freek van Noortwijk restaurants Guts, Restaurant BREDA en Maris Piper runt, ziet het ook wekelijks gebeuren hoopt dat mensen door het aanbetalingssysteem nu de verantwoordelijkheid bij zichzelf gaan zoeken. “Mensen worden in de portemonnee geraakt, dat maakt ze vaak al bewuster.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden