Plus

Regelchaos Schiphol zorgt voor record herrieklachten

Door alle ophef over Lelystad Airport en Schiphol komen er plotseling klachten over lawaaioverlast van Schiphol helemaal uit Overijssel, Gelderland en zelfs Friesland, terwijl het aantal vluchten en de vliegroutes boven die gebieden hetzelfde zijn gebleven.

Een vliegtuig vliegt over een huis in de omgeving van Schiphol Beeld ANP

Terwijl het aantal starts en landingen op Schiphol vorig jaar vrijwel gelijk bleef, is zowel het aantal klachten als het aantal klagers over vlieglawaai geëxplodeerd. 11.365 klagers - 35 procent meer dan in 2017 - hebben zo'n 121.000 klachten ingediend, tegen 82.000 een jaar eerder. Daarnaast verdubbelde het aantal informatieverzoeken bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).

Die toename zet zich in de eerste maanden van dit jaar door. Dat blijkt uit de jaarcijfers van BAS, een onafhankelijke organisatie die de klachten- en informatiedienst voor Schiphol beheert.

Nieuwe melders
Vooral uit Amsterdam en Amstelveen nam het aantal klachten en melders sterk toe. Maar Sandro Broeke van BAS zag nog wat anders. "Er zijn vorig jaar nieuwe regio's voor ons bijgekomen met nieuwe melders uit Overijssel, Gelderland en Friesland. Terwijl vliegtuigen daar al op tenminste vijf kilometer hoogte zitten. We vliegen al jaren over die gebieden en zijn niets anders gaan doen. Drie jaar geleden was de situatie identiek en toen werd er niet geklaagd."

Bron: BAS Beeld Laura van der Bijl

"We denken dat het te maken heeft met Lelystad en de groeiplannen voor Schiphol. Luchtvaart is elke dag in het nieuws, de discussie wordt feller, actiegroepen op de Veluwe hebben zorgen over leefomgeving; het is een proteststem. We kunnen het niet anders verklaren."

Of bij de enorme toename dicht bij Schiphol ook sprake is van protestklachten durft Broeke niet te zeggen. "We vragen niet naar de motivatie van een klager. Maar er is een verschil tussen klachten van de Veluwe en uit Amstelveen. Amstelveen is qua hinder ernstig geraakt. Daar hebben ze echt veel meer overlast gehad."

Weersomstandigheden
De klachtenregen is volgens Broeke deels te wijten aan de warme weersomstandigheden, met opvallend veel wind uit het noorden in het hoogseizoen (vliegtuigen starten en landen tegen de wind in). Maar de klachtenexplosie in Amsterdam en Amstelveen is vooral het gevolg van het Polderbaanincident in juli, toen vanwege een plotse verzakking de belangrijkste baan van Schiphol tien dagen buiten gebruik was.

Vliegtuigen moesten daardoor 's nachts hals over kop vanaf de Kaagbaan in noordelijke richting starten; een route die zelden wordt gebruikt. Vooral zware vrachtvliegtuigen veroorzaakten veel overlast. "Ze maken dan laag een bocht over Amsterdam en vliegen op 600-700 meter over Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn naar het zuiden." In die tien dagen dienden drieduizend omwonenden klachten in.

Volgens Broeke had in die nachten veel beter de Zwanenburgbaan kunnen worden gebruikt in combinatie met de originele vliegroutes van de Polderbaan die over minder dichtbevolkt gebied voeren. Maar de Zwanenburgbaan is vanwege overheidsregels 's nachts gesloten. Weliswaar kan daar ontheffing voor worden verleend door het ministerie van Infrastructuur, maar zo'n aanvraag duurt drie maanden.

Gezond verstand
"Deze regelgeving helpt zo niet bij het verminderen van de hinder, integendeel," zegt Broeke. "Stel dat we in juli ons gezond verstand gebruikt hadden en we vanaf de Zwanenburgbaan waren gestart, dan vlieg je over veel minder stedelijk gebied."

Hij stelt voor de afspraak om te draaien, "Het ministerie van Infrastructuur zou moeten inzetten op het vergunningsplichtig maken van noordelijke starten vanaf de Kaagbaan. Daarnaast zou de nachtelijke uitvliegroute van de Zwanenburgbaan verlegd kunnen worden zodat toestellen eerst langer rechtdoor vliegen en pas boven het IJsselmeer naar het zuiden afbuigen. Daar zouden de omwonenden van Schiphol enorm bij gebaat zijn.

De luchthaven is inmiddels in overleg met Luchtverkeersleiding Nederland. "Samen met Luchtverkeersleiding Nederland kijken we wat we kunnen met de uitkomsten van deze jaarrapportage. Maar dit pleidooi is uiteindelijk gericht aan de minister; die maakt de regels en verleent ontheffingen."

Klachtenregen

121.000 klachten en ruim 11.000 klagers vertellen niet het hele verhaal; Vorig jaar dienden nog eens 44 veelklagers tezamen 151.000 klachten in. Het zijn allemaal terechte klachten, die direct samenhangen met vluchten. BAS haalt klagers die meer dan 500 keer melden, uit de reguliere cijfers.

De kampioen is een klager die 31.000 meldingen, gemiddeld 85 per dag, deed. "En hij woont niet eens in de buurt van Schiphol."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.