Plus

Rederijen willen duidelijkheid over het IJ: brug of tunnel?

Na het vertrek met slaande deuren van 125 cruiseschepen doemt een nieuwe splijtzwam op voor de cruisebranche en de gemeente Amsterdam. De rederijen willen duidelijkheid over de brugdiscussie en de plek van de passagiersterminal.

Beeld ANP

In de schaduw van de Rotterdamse Erasmusbrug kwam dinsdagmorgen de Nederlandse cruisebranche bijeen, op een cruiseschip dat eigenlijk naar Amsterdam zou komen. De Aida Diva was een van de 125 'cruise calls' die uitweken naar Rotterdam en IJmuiden uit protest tegen de nieuwe toeristenbelasting voor cruisepassagiers van de gemeente Amsterdam.

Rotterdam groeit snel als cruisehaven. Voor het eerst worden dit jaar meer dan honderd cruiseschepen verwacht. En niet eens vanwege de Amsterdamse toeristenbelasting, zegt Nick Hoogeweij van Cruise Port Rotterdam. Het vertrek van de rederijen uit Amsterdam heeft Rotterdam vijftien schepen extra opgeleverd.

90 procent
Liefst 90 procent van de passagiers trekt Rotterdam in, zegt hij. Een deel daarvan neemt daarnaast de tijd om andere steden te bezichtigen, zoals Delft, Den Haag, Gouda en Scheveningen. Hoogeweij schat dat 10 tot 15 procent van de opvarenden op alle cruiseschepen in Rotterdam een excursie maakt naar Amsterdam.

Dat de gemeente Amsterdam pas in november de toeristenbelasting vaststelde op 8 euro per passagier per dag werd hoog opgenomen door de cruisebranche. In een zo laat stadium konden ze dat tarief niet meer doorberekenen aan hun passagiers. Daarom besloten de rederijen MSC, CMV, P&O, Cunard, Aida en Costa hun aankomsten te verplaatsen naar IJmuiden en Rotterdam.

Op den duur komen ze mogelijk wel weer terug. Aida noemt Amsterdam bijvoorbeeld 'een van de mooiere havens' en ziet alle reden om terug te keren. Maar de verstandhouding met de gemeente Amsterdam en het onderlinge vertrouwen is wel geraakt, klinkt het vanuit de cruisebranche. Brancheorganisatie CLIA spreekt van 'een deukje'.

Brug of tunnel?
Daarom hechten ze ook zo aan duidelijkheid over de toekomst van de cruisesector in Amsterdam. Dat vinden de rederijen zelfs belangrijker dan de toeristenbelasting. Komt er een brug over het IJ, of toch een tunnel? Alle mogelijkheden lijken weer open te liggen. En waar komt de nieuwe passagiersterminal? Het is al weer drie jaar geleden dat de toenmalige wethouder Kajsa Ollongren aankondigde dat de cruiseschepen het centrum uit moeten, maar nu weten de rederijen nog niks.

Destijds was het de bedoeling dat de brug er al in 2025 zou liggen, merkt Nico Bleichrodt van Holland America Line op. Hij wijst op de 'tijdsdruk' omdat cruisemaatschappijen de komst van hun schepen jaren vooruit plannen. "Wij plannen nu al voor 2022. Als er geen duidelijkheid komt, loopt de stad het risico dat rederijen uitwijken naar andere havens in binnen- en buitenland."

Hun internationaal opererende moedermaatschappijen hechten aan duidelijkheid voor de lange termijn, onderstrepen de rederijen. "Een hoofdkantoor gaat altijd voor zekerheid," zegt Erik Schuffel van MSC. "En Amsterdam hult zich in nevelen."

Nederlanders op cruisevakantie

Het aantal Nederlanders dat op cruisevakantie gaat is vorig jaar met 2,2 procent gestegen naar 112.800. Brancheorganisatie CLIA spreekt van een goed jaar.

Het cruisetoerisme groeit gestaag, maar lang niet zo snel als wereldwijd (6,7 procent) en in Europa als geheel (3,3 procent). Wel is CLIA blij met het groeiend aantal gezinnen met kinderen dat een cruise maakt, al zijn ook die aantallen nog klein.

Een cruise is toch een wereld van verschil met het beeld dat veel Nederlanders hebben van vakantie: de caravan. Zo verklaart Paul Nuyens van CLIA de achterblijvende groei. Maar de Vlaming houdt hoop: "Ik vergelijk de eerste keer op cruise gaan altijd graag met de eerste kus. We aarzelen: hoe moet dat eigenlijk? En achteraf denken we: godnondepietjes, waarom hebben we zolang gewacht?"

Volgens Nico Bleichrodt van cruiserederij Holland America Line heeft ook het mooie weer van afgelopen zomer de cruisebranche parten gespeeld. Dat geldt voor de reisbranche als geheel, zegt hij. "Ook de hele lastminutemarkt is compleet ingestort."

Omdat Nederlanders laat boeken, vissen ze bovendien vaak achter het net, zegt Erik Schuffel van rederij MSC. Dan zijn veel schepen al vol. "Een Amerikaan boekt al zijn vakantie voor 2020," zegt Bleichrodt. "Een Nederlander kijkt nu naar komende zomer."

Liefst 31 procent van de Nederlanders geeft aan eens een cruise te willen maken en toch boeken ze niet. Er is altijd wel een reden voor uitstel. Bleichrodt spreekt verder van een 'cruiseperceptieprobleem'. "We hebben onderzocht wat de Nederlander overheeft voor een vakantie van acht dagen naar de Noorse fjorden, dat is 1300 euro. De meeste cruiserederijen zitten daar met hun prijs onder."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden