Amsterdam Bewaar

Reclamebranche vreest Amsterdamse plannen ja-ja-sticker

De nee-ja-brievenbussticker verdwijnt mogelijk uit het straatbeeld
De nee-ja-brievenbussticker verdwijnt mogelijk uit het straatbeeld © ANP

De gemeenteraad beslist woensdag of er vanaf 2017 alleen nog reclamefolders in brievenbussen met een ja-ja-sticker mogen worden gegooid. De reclamebranche en het mkb vrezen voor de gevolgen.

De nee-ja-brievenbussticker verdwijnt mogelijk uit het Amsterdamse straatbeeld. Als de gemeenteraad woensdag instemt met de plannen, wordt het systeem omgedraaid: om papierverspilling tegen te gaan krijgen Amsterdammers geen reclamefolders, tenzij ze een ja-ja-sticker hebben. De nee-nee-sticker blijft voor mensen die geen folders en geen huis-aan-huisbladen willen.

'Tienduizend bomen schromelijk overdreven'

De tienduizend bomen die de ja-ja-sticker volgens het college zou besparen is een veel te grove en overdreven schatting, zegt Jappe Zijlstra, onderzoeker bij voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. "We hebben zelf ook een schatting gedaan, maar die gebruiken we niet omdat er te veel onzekerheden zijn."

Het college gaat er vanuit dat 3 op de 10 huishoudens de folders zonder lezen weggooit, zoals op de website van Milieu Centraal stond vermeld. "Dat was gebaseerd op een onduidelijke formulering uit een rapport uit 2010, waar hier weer een draai aan gegeven is," zegt Zijlstra. "We durven de interpretatie niet meer voor onze rekening te nemen."

Verder is onduidelijk hoeveel zaagafval wordt gebruikt en hoeveel procent van het gebruikte papier gerecycled is. "Veel folders bestaan voor honderd procent uit gerecycled papier," zegt Zijlstra. "Ik heb het idee dat tienduizend bomen schromelijk overdreven is."

Op de website van de Partij voor de Dieren staat dat de sticker niet tienduizend, maar 33.000 bomen per jaar zou besparen. Fractievoorzitter Johnas van Lammeren was niet bereikbaar voor commentaar. Voor Marijn Bosman van D66 is de overdreven schatting geen reden om tegen te stemmen. "Stel dat het achtduizend bomen zijn, dan vind ik dat alsnog veel."

"De gemeente heeft niet eens met ons overlegd," zegt Stephan van den Eijnden, voorzitter van Maildb, branchevereniging voor verspreiders van ongeadresseerd reclamewerk. Het huidige systeem werkt volgens Van den Eijnden goed genoeg. "Een nieuw systeem onder de aandacht brengen kost tijd en geld. Dan kun je bijvoorbeeld beter het oud papier inzamelen stimuleren."

Stickers aan de man
Ramona van den Bosch van MKB-Nederland vindt dat de effectiviteit van folders onderschat wordt. "Veel klanten komen voor specifieke aanbiedingen in een folder naar de winkel." Ze is bang dat veel mensen niet de moeite zullen nemen een sticker op te plakken. "In deze moeilijke tijd kunnen ondernemers die omzet niet missen."

Marijn Bosman van D66 Amsterdam ziet het probleem niet. "Als consumenten de folders missen, halen ze gerust wel een sticker." Ze nodigt de partijen van harte uit samen de stickers aan de man te brengen. "Het bereik van de folders zal wat verminderen, maar de voorkomen verspilling is als het goed is veel groter."

Folderapps en sandwichborden
Het gemiste bereik kunnen ondernemers opvangen door op andere manieren lokaal aandacht te vragen, schrijft het college aan de raadsleden. Bijvoorbeeld met 'sandwichborden, sponsoren van lokale evenementen, gebruik van lokale media en een digitale winkelstraatbrief'.

Het college wijst ook op de opkomst van folderapps. In 2015 maakten 2 miljoen Nederlands gebruik van de apps. "Maar juist veel ouderen en gezinnen met lage inkomens lezen folders," zegt Van den Bosch. Die hebben vaak geen smartphone of tablet. "Deze verandering heeft veel meer tijd nodig."

Maildb overweegt juridische stappen als het voorstel het haalt. Zonder inspraak van de bewoner worden er geen folders meer in de brievenbus gegooid, redeneert de branchevereniging. Van den Eijnden: "Dat kun je zien als mensen buitensluiten. Daarnaast zou dit de grote en kleine winkeliers enorm hard kunnen raken."