Rechter: Amsterdam mag ja/ja-sticker reclamefolders invoeren

Ja, ja. Amsterdam mag de ja/ja-sticker invoeren, waarmee bewoners kunnen aangeven dat ze nog reclamedrukwerk willen ontvangen, zo oordeelde de rechtbank dinsdag in een hoger beroep.

Uit onderzoek van het gemeentelijke onderzoeksbureau OIS blijkt dat op 19 procent van de brievenbussen een ja/ja-sticker is geplakt.

In Amsterdam ging per 1 januari 2018 een ander systeem voor reclamedrukwerk in. Voorheen moesten huishoudens aangeven dat ze géén ongeadresseerd reclamedrukwerk wilden ontvangen, maar sindsdien is dat andersom en ontvangen ze alleen nog folders als ze hebben aangegeven dat wél te willen. Met een ja/ja-sticker dus.

De rechtbank heeft dinsdag in een hoger beroep, aangespannen door de folderbranche, bepaald dat de gemeente dit systeem mag hanteren. Dat betekent dus: geen sticker op de brievenbus, dan ook geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer.

Uit onderzoek van het gemeentelijke onderzoeksbureau OIS blijkt dat op 19 procent van de brievenbussen een ja/ja-sticker is geplakt, terwijl voor de invoering van het nieuwe systeem bij 49 procent van de brievenbussen reclamefolders werden bezorgd.

‘Mooi nieuws’

“De uitspraak van de rechter is heel mooi nieuws in de strijd tegen papierverspilling,” aldus wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid) in een reactie. “Huishoudens zonder sticker besparen zo’n 33 kilo papier per jaar. Ik verwacht dat dit andere gemeenten aanmoedigt om snel het Amsterdamse voorbeeld te gaan volgen.”

Branchevereniging MailDB, een van de partijen die in hoger beroep ging, laat weten teleurgesteld te zijn. “Deze uitspraak heeft voor alle betrokken partijen in Amsterdam grote gevolgen,” zegt voorzitter Eelco Lulofs. “En dat allemaal voor een sticker die is ingevoerd op basis van onjuiste en niet bewezen milieuclaims.”

Ondernemersorganisatie MKB-Nederland maakt zich zorgen over de mogelijke golf van gemeenten die nu een ja/ja-sticker gaan invoeren. “De reclamefolder is een buitengewoon effectief marketinginstrument voor winkelbedrijven en die staan al onder druk, zo laat ook het aantal faillissementen in de sector zien,” aldus de organisatie in een persbericht. MKB pleit voor een landelijk model ‘waarmee niet alleen gemeenten, maar ook ondernemers uit de voeten kunnen’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden