Reacties op Amsterdamse autoplannen niet mals

Er is veel kritiek op de plannen van de Amsterdamse coalitie om vanaf 2020 geen dieselauto's van voor 2005 meer toe te laten in de stad en dat Amsterdammers na 2030 alleen nog in elektrische auto de weg op mogen.

Beeld anp

"Een bizar plan waarmee Amsterdam zich volledig buiten de realiteit zet," zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, die de belangen behartigt van de mobiliteitsbranche. Volgens Van Eijck staan hiermee straks tienduizenden Amsterdamse gezinnen die geen geld hebben voor een nieuwe auto, in de kou. "Amsterdam is een stad waar iedereen mee moet kunnen doen, niet alleen de rijken."

"Vanzelfsprekend wordt in de toekomst al het vervoer emissieloos, dat moet ook en dat hebben we afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs," aldus van Eijck. "In de overgangsperiode worden komende jaren naast elektrische auto's ook allerlei schone (plug-in) hybrides, diesel en benzineauto's geïntroduceerd die prima passen in een stedelijk luchtbeleid."

BOVAG
Ook bij brancheorganisatie BOVAG zien ze weinig heil in de Amsterdamse plannen. Volgens de organisatie loopt Amsterdam met de plannen vooruit op landelijk beleid. Vooralsnog bestaat alleen wetgeving voor het weren van dieselauto's, maar in Amsterdam gaan ook benzineauto's in de ban. "Een leuk streven, maar niet realistisch," aldus Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG.

Zelfs in het geval dat in 2030 honderd procent van alle verkochte auto's elektrisch is, blijven nog zo'n zeven miljoen auto's op traditionele brandstof over. "Wat ga je dan doen? Mensen dwingen om een nieuwe auto te kopen? Dat gaat onwijs veel belastinggeld kosten en is niet haalbaar.''

Milieudefensie
Milieudefensie is heel enthousiast over de
Amsterdamse plannen. "Ze maken Amsterdam meteen een koploper op het gebied van luchtbeleid. En van klimaat," zegt campagneleider Anne Knol. Ze onderstreept dat de kiezer daar ook op aangedrongen heeft.

Uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie bleek 66 procent van de Amsterdammers voor de gemeenteraadsverkiezingen voorstander van uitsluitend uitstootvrij verkeer in de binnenstad. "Gaan omliggende steden of de provincie nu ook mee?"

Den Haag
Remco Dijkstra, woordvoerder verkeer van de VVD in de Tweede Kamer heeft ook op Twitter gereageerd. "Schoner en slimmer vervoer in de stad is prima. Amsterdamse plannen jagen mensen echter alleen maar op de kast, en op kosten. Autorijden moet betaalbaar en mogelijk blijven. 2030 is dichtbij, dan kan iedereen nu alvast zijn auto beginnen in te leveren."

"Vanaf 2030 is Amsterdam echt alleen nog voor de subsidieslurpende Tesla-elite van GroenLinks en D66," zegt Geert Wilders. "De gewone benzine- en dieselrijdende man en vrouw moeten voor de subsidies opdraaien, maar mogen zelf hun eigen hoofdstad niet meer in. Compleet bezopen!

De SP laat via een woordvoerder weten dat de ambitie van Amsterdam in de goede richting is van schoon vervoer. "Maar dat moet wel haalbaar zijn voor iedereen. Auto's die nu gekocht worden zij steeds schoner en zijn over tien of elf jaar nog niet afgeschreven. Wat gaat Amsterdam voor die mensen bedenken?"
"We moeten veel meer druk op producenten leggen, zodat zij sneller en meer schone auto's op de markt gaan brengen. Daarmee kunnen zij de markt stimuleren en gaan de prijzen zakken. Regelingen vanuit de gemeente worden uiteindelijk ook door de belastingbetaler betaald, dat moeten we niet willen. Amsterdam toont ambitie, schone lucht is belangrijk. Maar dit tempo lijkt ons vooralsnog te hoog."

De woordvoerder van staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) laat weten dat het ministerie de plannen van Amsterdam gaat bestuderen.

Amsterdam
Ook lokale politici reageren massaal op de plannen. De Amsterdamse VVD reageert via Twitter: 'De ambitie voor schone lucht is goed, maar dit gaat erg snel. In 2025 al alles behalve auto's uitstootvrij? Elektrische auto's zijn duur en blijven dat op korte termijn. Het gevaar van hoge kosten voor Amsterdammers is reëel.'

Forum voor Democratie is ook niet blij met de plannen. 'Dictatoriaal GL/PvdA/D66/SPcollege grijpt in in onze levensstijl en jaagt Amsterdammers op kosten. Na het CO2-neutraal maken van ons huis (€ 60.000) moeten wij ook gedwongen in een dure elektrische auto rijden. FVD zal er alles aan doen om dit te stoppen,' schrijft de partij op Twitter.

Zeeger Ernsting van GroenLinks is blij met de ambities van de coalitie. 'Steden moeten een zo gezond mogelijke leefomgeving bieden voor mensen. Dat geldt dus ook voor schonere en gezondere lucht. Met deze maatregelen zetten we een hele grote stap.'

De plannen worden eind mei in de Amsterdamse gemeenteraad besproken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden