Plus

Rattan Chadha geeft gas met hotel CitizenM

CitizenM, de Nederlandse pionier van het betaalbare designhotel, is nu al 2 miljard dollar waard. Na het succes met modemerk Mexx bestormt oprichter Rattan de wereld opnieuw.

CitizenM gaat vanaf nu elk jaar acht tot tien hotels openen.Beeld CitizenM

"Terug naar de mode? Ik word te oud voor de mode," zegt Chadha lachend. "Als 69-jarige kan ik best nog voorspellen hoe een 35-jarige zakenman in een hotel wil slapen. Maar voorspellen hoe een 18-jarige zich wil kleden, dat lukt me niet meer."

Rattan Chadha mag dan nog altijd worden vereenzelvigd met modegigant Mexx, die hij vanuit Amsterdam tot wereldmerk opbouwde, zijn avonturen in de hotelwereld zijn nu officieel vele malen groter.

Chadha verkocht Mexx achttien jaar geleden voor 300 miljoen euro aan het Amerikaanse Liz Claiborne. CitizenM is, met de nieuwe investeringen die vorige week zijn rondgekomen, formeel twee miljard dollar waard.

Instorten
Die miljardenwaardering is het gevolg van de 500 miljoen euro die investeerder GIC uit Singapore in CitizenM steekt in ruil voor een belang van 25 procent. Met de bestaande aandeelhouders, Chadha's eigen investeringsmaatschappij KRC en pensioenbelegger APG, is direct ook 750 miljoen euro in het bedrijf gepompt, waarmee de oorlogskas nu welhaast overloopt.

De hotelier was er klaar voor. "Groei is niet iets dat je met een knopje kunt aanzetten," zegt Chadha. "Je moet ook als bedrijf klaar zijn voor groei. Het moet stap voor stap gaan, anders lopen we de kans dat we onderweg instorten. Human growth is net zo belangrijk. We hebben nu het team en de mensen om de groei op te voeren. Dan moet je niet te lang wachten."

CitizenM gaat vanaf nu elk jaar acht tot tien hotels openen. De afgelopen jaren waren dat er telkens drie of vier. Dat stelt Chadha wel voor een probleem. "Tot nu toe ben ik bij elke opening geweest. Volgend jaar gaan we naar een per maand, dat haal ik dan niet meer. "

Legoblokken
In 2008, toen CitizenM de eerste vestiging opende op Schiphol, kon hij zo'n miljardenwaardering onmogelijk voorzien. "Ik had geen idee. We begonnen met één hotel om te kijken of onze ideeën zouden werken. En toen een tweede bij de Zuidas, om te kijken of onze aanpassingen wel werkten. Het was zó nieuw, zó nerveus."

Destijds trok vooral het idee van kant-en-klare hotelkamers, die als legoblokken op elkaar werden gestapeld, de aandacht. Maar juist veel van wat CitizenM ín die eerste stapelhotels bedacht, is de afgelopen jaren goed door anderen afgekeken.

Nog in zijn Mexxtijd stoorde Chadha, die net als de rest van het personeel op een krap reisbudget de wereld rondreisde, zich aan de abominabele staat van budgethotels. Waarom niet dezelfde luxe als in een vijfsterrenhotel, maar dan betaalbaar?

"Lage kosten betekent zo min mogelijk personeel. Dan wil je geen conciërge, geen balie­medewerker of barman die er maar een beetje bijstaan als er niks anders te doen is."

Betaalbaar betekende ook véél kamers per hotel, om toch rendement te halen. En dus: kleine kamers. Maar wel, kundig opeengepakt, voorzien van alle verworvenheden van een luxe hotel. En, tien jaar geleden was dat zeker nieuw: goed geautomatiseerd, met een tablet om licht, lucht en amusement te regelen.

Hij zou al die vondsten graag aan een superieure visie toeschrijven. "Maar het was pure noodzaak. We konden geen andere manier bedenken om een goed hotel met de voorzieningen die wij belangrijk vonden, betaalbaar te houden."

Rattan Chadha.Beeld anp

Times Square
Dat hotelconcurrenten daar sindsdien mee aan de haal gaan, zegt hem niet zo veel. "Ze kunnen ons wel kopiëren, maar we blijven ze voortdurend voor om ons te blijven onderscheiden." En wat op de Amsterdamse Prinses Irenestraat werkte, bleek wereldwijd te werken, van Times Square in New York tot HongQiao in Sjanghai, waar vorige maand het eerste Chinese hotel openging.

Voor CitizenM, dat onder meer wordt geleid door zijn zoon Robin Chadha, staat het vizier sindsdien weer op Amsterdam. In juli volgt in een voormalige bankkantoor aan de Sarphatistraat de derde Amsterdamse vestiging. Daarna verbreedt de blik zich snel weer naar die 22 andere plekken in de wereld waar een CitizenM in aanbouw is: onder meer Boston, Los Angeles, Miami en Kuala Lumpur.

"We hebben nu 15 hotels open en 25 in ontwikkeling. Met de nieuwe aandeelhouder kunnen we rond 2025 zeventig vestigingen open hebben, en dertig in aanbouw -als dat tempo gewenst is. Ik hou niet van haast als die niet nodig is. Ik ga uit van kleine stapjes."

Koffer vol hippiekleren

Chadha (New Delhi, 1949) landde in 1971 met duizend gulden en een koffer vol Indiase 'hippiekleren' in Nederland om zich op de import van herenkleding (Moustache) en damesmode (Emanuelle) te storten.

Omdat twee merken ook twee keer investeren betekende, voegde hij ze in 1986 samen tot Mexx. Met succes. Het bedrijf telde op zijn hoogtepunt duizenden winkels in 66 landen. Maar Chadha wachtte, gaf hij later toe, te lang met het maken van nieuwe stappen. Zoals met een beursgang om geld op te halen voor verdere groei. Die werd in 2001 onmogelijk door het barsten van de internetbubbel, waarna hij Mexx - op zoek naar groeigeld - in handen speelde van Liz Claiborne. Chadha verliet Mexx in 2006, het bedrijf ging in 2014 failliet.

Naast CitizenM stond Chadha vanuit het 'familiekasteel' in Voorschoten ook aan de wieg van flexwerkformule Spaces en investeerde hij in onder meer Coffee Company, het Indiase hotelmerk Oberoi en het Franse golf-resort Royal Mougins. Van zijn uitgebreide kunstverzameling is momenteel een greep in Kunsthal Rotterdam te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden