Publiek blijft Koninklijk Concertgebouworkest trouw

Met een gemiddelde zaalbezetting van 89 procent (plus 1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor) is het publiek de optredens van het Koninklijk Concertgebouworkest zeer trouw gebleven. Maar het aantal abonnementhouders daalt, ‘langzaam maar gestaag’, aldus David Bazen, directeur ad interim van het orkest. 

Het Koninklijk Concertgebouworkest in de grote zaal.Beeld Hans Roggen

Dat zei hij maandag bij de presentatie van de nieuwe seizoensplannen. Bazen is ‘trots’ op die 89 procent, maar het krimpende aantal van gegarandeerde concertbezoekers, ‘ongeveer 1 procent per jaar’, dwingt hem om manieren te vinden nieuwe kopers van losse kaarten te mobiliseren. Daarbij kijkt hij verder dan de vier jaar van het komende kunstenplan. “Tot 2030 moeten we wat betreft publieksbereik flink aan de bak. We zullen anders moeten plannen en programmeren, met halverwege de week extra repetities om nieuwe stukken in te studeren, om zo de concertherhalingen extra aantrekkelijk te maken.”

Bazen denkt verder aan gastcuratoren en aan een intensievere samenwerking met de jongerenvereniging Entrée, om het aantal concertbezoekers dat jonger is dan 35 (nu 10 procent) naar minstens 17.5 procent te krijgen. “De potentie zit in nieuwe doelgroepen, want onderzoek heeft aangetoond dat eenderde van de ondervraagden open staat voor klassieke muziek en die interesse graag verder zou ontwikkelen.”

Vacante posten

Janine Jansen is het komend seizoen artist-residence. Ze doet vier verschillende programma's met het orkest. Onder de dirigenten zitten zes debutanten, wat veel is, maar ‘dit staat los van de zoektocht naar een nieuwe chef-dirigent,’ aldus Bazen, die nog niet wilde vertellen wanneer de naam van de opvolger van Gatti wereldkundig wordt gemaakt. 

Wat betreft de overige vacante posten wordt ‘eerst gezocht naar een algemeen directeur en daarna naar een artistieke directeur’. Afhankelijk van het artistiek profiel van de nieuwe chef sloot hij niet uit dat er een tweede dirigent naast wordt gezet, ‘eventueel met een titel’. 

Krystian Zimerman speelt alle vijf de pianoconcerten van Beethoven, onder anderen Fischer, Gergjev, Pappano, Harding en Van Zweden komen langs en in de bak bij Het Nationale Ballet dirigeert Gustavo Gimeno de drie Russische balletten van Stravinsky.

Op 13 oktober 2020 organiseert het KCO een concert annex benefietavond samen met het Alzheimercentrum Amsterdam. “Het effect van klassieke muziek op alzheimerpatiënten is ongelooflijk,” zei Philip Scheltens, hoogleraar neurologie en directeur van het centrum.

Concertgebouw

Het Concertgebouw trok vorig jaar 750.000 bezoekers, een stijging ten opzichte van het seizoen daarvoor. Een jaar lang is Samuel Adams (de zoon van de beroemde John Adams) er de composer-in-residence, Joyce DiDonato komt langs met een jazzcombo en verder zijn onder zeer veel meer Simon Rattle, Christian Thielemann en Jaap van Zweden met zijn orkest uit Hong Kong te gast. In het project Beethoven 2020 spelen het Orkest van de Achttiende Eeuw en andere internationale authetieke gezelschappen alle symfonieën van Beethoven.

NedPhO/NKO

Lorenzo Viotti dirigeert het komende seizoen twee programma’s (Prokofjev, Stravinsky, Mahler, Schubert) bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, waarvan hij in het jaar daarop de nieuwe chef wordt. Het viooltalent Emmanuel Tjeknavorian wordt bij het NedPhO de artist-in-residence, voormalig chef-dirigent Hartmut Haenchen keert na lange tijd terug, met de Achtste van Bruckner (in de jaren daarop volgen Zeven en negen) en bij het Nederlands Kamerorkest (NKO) spelen de gebroeders Jussen alle pianoconcerten van Beethoven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden