Amsterdam Bewaar

Provincie: beperk nachtvluchten, laat Schiphol overdag groeien

Noord-Holland wil kijken of het aantal nachtvluchten op Schiphol verder kan worden teruggebracht
Noord-Holland wil kijken of het aantal nachtvluchten op Schiphol verder kan worden teruggebracht © ANP

Het aantal nachtvluchten op Schiphol moet verder worden teruggebracht, vindt de provincie Noord-Holland. In ruil daarvoor wil de provincie onderzoeken of overdag meer vluchten worden toestaan.

Door te focussen op minder hinder voor omwonenden in plaats van een maximaal aantal vluchten kan meer vliegverkeer overdag van Schiphol gebruik blijven maken.

Dat stelt gedeputeerde Adnan Tekin van Noord-Holland voor. Hij wil laten onderzoeken of het vliegverkeer in de nacht, dat voor de meeste hinder in de Schipholregio zorgt, verder kan worden ingeperkt.

Het aantal nachtvluchten op Schiphol werd onlangs al teruggebracht van 34.000 naar 32.000 per jaar. 

Dat leidde al tot grote problemen in de luchtvaartsector, vooral bij vrachtmaatschappijen en vakantievliegers. Corendon heeft al besloten een aanzienlijk deel van de vluchten naar Limburg te verhuizen, omdat de maatschappij nauwelijks nog nachtrechten krijgt.

Groeistop
Het pleidooi volgt op een rapport naar de economische effecten van de groeistop op de luchthaven dat de provincie door onderzoeksbureau SEO heeft laten opstellen. 

Doordat Schiphol zeker tot einde 2020 aan de huidige grens van een half miljoen starts en landingen per jaar zit, loopt het vliegverkeer steeds meer tegen problemen aan. 

Luchtvaartmaatschappijen gebruiken daardoor hun kostbare start- en landingsrechten vooral voor de meest lucratieve lange-afstandsvluchten en meest winstgevende bestemmingen. Daardoor kan het Europese netwerk van Schiphol afkalven, evenals het aantal vakantiebestemmingen.

Zeker nu Lelystad Airport pas vanaf 2019 een zeer klein deel van dat vakantieverkeer kan overnemen.

SEO concludeert dat de concurrentiepositie van Schiphol steeds verder onder druk staat doordat de luchthaven niet verder kan groeien. Daardoor gaan de ticketprijzen stijgen, zijn reizigers langer onderweg en neemt de keuzes voor vluchttijden en bestemmingen af.

Lees ook: 'Schiphol verplaatsen klinkt goed, maar is het reëel?'