ProRail wil 30 keer per uur met automatische trein naar Schiphol

Tussen Schiphol en Amsterdam moet spoor worden vrijgemaakt om lightrailtreinen met extreem hoge frequentie automatisch te kunnen laten rijden: dertig keer per uur naar de luchthaven.

Het aantal treinreizigers groeit in tien jaar met nog eens 30 tot 40 procent. Voor de Randstad kan de groei 60 procent bedragen. Beeld anp

ProRaildirecteur Pier Eringa denkt dat lightrailachtige voertuigen tussen Amsterdam en Schiphol nodig zijn om de groei van reizigers op het spoor te kunnen opvangen. Eringa vergelijkt die dienst met een stadsspoorlijn als de S-Bahn in Berlijn. Hij stelt dat al in 2030 dergelijke voertuigen moeten kunnen rijden.

Daarvoor zijn forse aanpassingen nodig aan het spoor. Nu is het zo dat alle sporen dezelfde infrasystemen hebben, zodat alle treinen altijd van alle sporen gebruik kunnen maken. "One size fits all. Dat is duur, bewerkelijk en inefficiënt." Vaak houden langzaam rijdende sprinters meerdere snelle intercity's op en is er meer beveiliging nodig als er ook goederentreinen op hetzelfde spoor tussendoor denderen.

ProRail wil het spoor opnieuw indelen en de verschillende spoorvakken van elkaar scheiden. Op die manier kan beter worden ingespeeld op de behoefte van de reiziger, aldus Eringa. "Hierdoor kunnen op bestaand spoor snelle treinen, internationale treinen en S-Bahn­achti­ge treinen onafhankelijk van elkaar worden ontwikkeld. Die laatste moeten vooral op en neer rijden."

Voorbereiden op de toekomst
Lightrail is een vorm van railvervoer die, anders dan de trein, makkelijk vanuit het stadshart kan vertrekken. Daarbij kunnen met hoge frequentie grote aantallen reizigers worden vervoerd en langere afstanden worden afgelegd.

Voor doorgroeien is het volgens ProRail wel nodig om meer spanning op de bovenleiding te zetten, treinbeveiliging aan te passen en gebruik te maken van zelfrijdende treinen.

De plannen van ProRail zijn onderdeel van een breed pakket aan maatregelen om het Nederlandse spoor voor te bereiden op de toekomst. Het aantal treinreizigers groeit fors: de verwachting is dat in tien jaar het aantal reizigers toeneemt met nog eens 30 tot 40 procent. Voor de Randstad zou de groei weleens 60 procent kunnen bedragen.

Punctueler en gelijkmatiger
Volgens Eringa is het noodzakelijk dat sneller dan ­gedacht wordt gestart met aanpassingen aan het spoor. "Waar we uitgingen van 2040, moeten de aanpassingen tien jaar eerder al een feit zijn. Wij denken dat dat kan, maar na 2030 zullen we innovatiever moeten zijn." De aparte spoorvakken moeten volgens hem een onderdeel vormen van die vernieuwingen.

Ook wil ProRail dat meer wordt ­ingezet op treinen die automatisch rijden. Door 'menselijk handelen te verminderen' rijden treinen volgens het bedrijf punctueler, gelijkmatiger en comfortabeler en gebruiken ze minder energie. Ook zouden de onderhoudskosten dalen.

NZ-lijn doortrekken, dat kan ook

Het is onduidelijk in hoeverre de voorstellen van ProRail voor een 'S-Bahnachtige lijn' tussen Amsterdam CS en Schiphol de plannen voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar de luchthaven in de weg zitten. Volgens ProRail kan het spoor snel worden klaargemaakt voor dergelijke treinen, die tot wel dertig keer per uur kunnen rijden: de aanpassingen in spoor en techniek zijn relatief eenvoudig. Omdat beide een oplossing zijn voor hetzelfde probleem, lijkt het te veel van het goede om zowel de metrolijn door te trekken als spoorvakken opnieuw in te delen. De gemeente, die inzet op doortrekken van de NZ-lijn, zei vanmorgen dat het nog te vroeg is om deze plannen te kunnen beoordelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden