Nieuws

Problemen met metrosysteem kunnen nog jaren duren

Het kan nog jaren duren voordat de problemen met het metrobeveiligingssysteem zijn opgelost. Volgens verkeerswethouder Egbert de Vries zal dit gepaard gaan met hinder voor de reizigers.

Reizigers stappen in de metro bij station Amsterdam-Noord. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Reizigers stappen in de metro bij station Amsterdam-Noord.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Dat schrijft De Vries in een brief aan de gemeenteraad. Hij reageert daarmee op de aanhoudende storingen bij de metro’s die rijden op het nieuwe beveiligingssysteem, dat inmiddels al geruime tijd voor vertragingen zorgt. Alleen dit jaar al konden reizigers zo’n tien keer onverwacht niet met de metro reizen.

Uit de brief blijkt dat er sprake is van een dagelijkse uitval van 1 tot 3 procent van de ritten, als gevolg van storingen in voertuigen of in de interactie tussen voertuigen en verkeersleidingssysteem. De Vries schrijft bovendien dat er sinds 11 november ‘af en toe’ haperingen voorkomen in de werkstations van de verkeersleiders.

Uit alles wat De Vries schrijft, blijkt dat de gemeente en het GVB met de handen in het haar zitten omdat een oplossing nog ver weg is. Het Franse Alstom, de producent van het systeem, heeft inmiddels een groot team in Amsterdam aanwezig, dat tijdens alle uren waarop de metro’s rijden, ook tijdens de weekenden, stand-by is.

Gratis alternatief

De Vries beschrijft dat de verkeersleiders van de metro op 20 november vanaf 17.30 uur een vertraagde reactie van hun bedienposten bemerkten. Daar bleek niets tegen te doen. Rond 18.00 uur verergerden de problemen en reageerde geen enkel bedienstation nog. Doorgaan met de exploitatie was op dat moment in de praktijk niet mogelijk, omdat verkeersleiders geen zicht meer hadden op wat er op het spoor gebeurde.

Alle treinen zijn daarom naar stations geleid om reizigers te laten uitstappen. Dat was voor drie treinen niet direct mogelijk, omdat het eerstvolgende perron bezet was. Daardoor hebben de reizigers in deze treinen ongeveer vijftien minuten moeten wachten voordat ze op een station konden uitstappen.

Reizigersorganisatie Rover maakt zich grote zorgen over de herhaalde verstoringen in het metronetwerk en roept om ‘concrete maatregelen om de reiziger zo goed mogelijk tegemoet te komen tijdens een storing’. Rover wil dat reizigers bij storingen gratis gebruik kunnen maken van andere openbaar vervoerlijnen, dat de ‘gebrekkige reisinfo wordt verbeterd’ en langere reistijden financieel worden gecompenseerd.

Daarnaast vraagt Rover om te onderzoeken of het systeem anders kan worden ingericht, zodat niet alle lijnen tegelijk uitvallen bij overbelasting. Na een storing zou het mogelijk moeten zijn om enkele delen van trajecten eerder op te starten, zodat de reiziger niet op het complete herstel van het netwerk hoeft te wachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden