PlusAchtergrond

Probleembaan Schiphol weer maanden in de steigers

Is de Polderbaan, de belangrijkste start- en landingsbanen van Schiphol, een probleemkindje? Vanaf maandag is de baan drie maanden buiten gebruik voor ‘groot onderhoud’. Maar dat was toch al in 2018 gepleegd? En in 2014? Telkens weer is de overlast groot.

null Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Beeld Hollandse Hoogte / ANP

150.000 ton nieuw asfalt. 2100 nieuwe lampen, 70 kilometer stroomkabel en nieuwe antennes voor het ILS-landingssysteem. De werkzaamheden aan de Polderbaan van Schiphol die maandag starten, zijn uitgebreid. Zo uitgebreid, dat ze maar liefst drie maanden duren.

Niet eerder is een start- en landingsbaan van Schiphol zo lang buiten gebruik geweest. Dat heeft consequenties. De vijfde baan neemt normaliter een derde van alle vluchten voor haar rekening. Die moeten nu over de andere banen worden afgewikkeld.

De 3800 meter lange, zestig meter brede Polderbaan staat opvallend vaak in de steiger. De baan ging er in maart 2014 voor het laatst uit voor een reguliere grote beurt. Maar al in maart 2018 gebeurde dat weer. Toen moest op de plekken waar landende vliegtuigen op de baan neerkomen en op de plek waar ze hun start aanvangen, nieuw asfalt worden gelegd.

Het was een tijdelijke reparatie. “We hebben toen gekozen voor levensduurverlengend onderhoud aan een deel van de baan,” zegt Schiphol nu, “om drie jaar te overbruggen, zodat we nu groot onderhoud kunnen plegen aan de hele baan.”

Noodreparatie

Vier maanden later moest de Polderbaan halsoverkop weer dicht, voor een noodreparatie aan de belangrijkste taxibaan ernaartoe. Onder de brug over de Hoofdvaart bleek zich water op te hopen, waardoor de fundering verzakte. In de tien dagen dat die reparatie vergde, werd een recordaantal hinderklachten ingediend over vliegverkeer dat over de andere banen werd afgewikkeld. En in september vorig jaar liep regulier klein onderhoud aan de Polderbaan, dat normaliter een week duurt, onverwachts uit doordat meer tijd nodig was voor reparaties.

Schiphol spreekt het imago van probleembaan tegen. “Het is één van de meest intensief gebruikte start- en landingsbanen van Schiphol,” zegt de woordvoerder. “Onder andere de jonge leeftijd van de baan is hierbij van belang. De frequentie van onderhoud aan de Polderbaan is per saldo ongeveer gelijk aan dat van andere start- en landingsbanen.” Maar die zijn stuk voor stuk ten minste 55 jaar oud.

Alles in een keer

De vorige keer dat een topbaan van Schiphol zo grondig werd gereviseerd, de Kaagbaan in 2017, kostte dat maar twee maanden. Waar de luchthaven tot nu onderhoud spreidde, is nu gekozen alles in een keer te doen. “Spreiding zou betekenen dat de baan in totaal langer buiten gebruik zou zijn. De duur van werkzaamheden wordt niet alleen bepaald door het leggen van asfalt, maar ook door werkzaamheden aan onderliggende lagen, aan de verlichting en aan stroomstations.”

Dat ook werk aan andere taxibanen de onderhoudsperiode deze keer oprekt, is volgens de luchthaven onvermijdelijk. “De verdubbeling van het rijbaanstelsel aan de zuidzijde van Schiphol Centrum en over de A4 moet ook doorgaan. Anders komt het niet op tijd af.”

Overlast

Omwonenden kregen begin deze week al een voorproefje van de gevolgen, toen de Polderbaan en Zwanenburgbaan achtereenvolgens voor de voorbereidingen van de megaklus twee dagen buiten gebruik werd genomen.

Hoe groot de extra overlast wordt, is afwachten. Vanwege corona wordt al veel minder gevlogen, maar door de extra coronamaatregelen die het kabinet deze week nam zal het vliegverkeer zeker de komende maand nog verder zal inzakken. Zeker als KLM, als aangekondigd, een groot deel van haar vluchten schrapt vanwege de ingrepen van de overheid.

Komende week verwacht de luchthaven gemiddeld 445 vluchten per dag. Een jaar geleden, net voor de corona-uitbraak, waren dat er gemiddeld tegen de 1200.

Nadat de werkzaamheden eind april zijn afgelopen, is het nog niet helemaal gedaan met de overlast. De Polderbaan zal nog weken nadien periodiek een tijdje buiten gebruik gaan om losse steentjes en asfalt weg te vegen. Ook moet LVNL testvluchten uitvoeren om het nieuwe ILS-landingssysteem in te regelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden