Plus

PostNL halveert aantal brievenbussen in de stad

PostNL schrapt volgende maand bijna de helft van de brievenbussen in de stad; van de 675 blijven er 361 over.

In 2000 werden nog 22 miljoen brieven per dag bezorgd; nu zijn dat er nog maar 8 miljoen. Beeld David van Dam/De Beeldunie

De brievenbus gaat de telefooncel en de pin­automaat achterna. PostNL heeft overal in het land fors gesneden in het aantal brievenbussen op straat. Dat was nog altijd berekend op de 22 miljoen brieven die PostNL in het jaar 2000 per dag bezorgde. Inmiddels zijn dat er nog maar 8 miljoen per dag, en het einde van de neergang van de briefpost is nog niet in zicht.

Als laatste regio in Nederland komt deze maand Amsterdam aan de beurt. Bijna 47 procent van de 675 brievenbussen in de stad verdwijnt, om precies te zijn: 314 brievenbussen. PostNL heeft de dichtbevolkte gebieden voor het laatste bewaard bij de operatie die alweer in 2016 begon in Zeeland. Ook voor de rest het land betekende het bijna een halvering - van 19.000 naar 10.000 brievenbussen.

Afstand verdubbeld
Tot 2016 moest volgens de Postwet om de 500 meter een brievenbus staan, althans in plaatsen met meer dan 5000 inwoners. Die afstand wordt verdubbeld. Hemelsbreed mag de afstand tot de brievenbus voortaan oplopen tot een kilometer.

Vanaf 30 maart gaat PostNL brievenbussen weghalen in Amsterdam, tot eind april. Vandaag wordt bekend welke bussen verdwijnen. Dat wordt ook met stickers op de brievenbus aangekondigd, want hier in de stad wordt nog wel een extra uitdaging verwacht. "Fietsen," zucht Ruben Fuchs van PostNL. Als die niet op tijd worden weggehaald, moeten de staanders onder de brievenbus doorgezaagd worden.

PostNL handhaaft vooral de brievenbussen op centrale plekken in de buurt bij winkels of uitvalswegen, maar heeft daarop ook uitzonderingen gemaakt op verzoek van ouderen- en welzijnsorganisaties. Al maanden geleden zijn die uitgenodigd om mee te denken, van de lokale afdeling van ouderenbond Anbo tot het Kenniscentrum Multiculturele Ouderenzorg in Zuidoost.

Van de negentien aangeschreven organisaties hebben er vijf een lans gebroken voor 36 brievenbussen. Daarvan zijn er 29 alsnog gespaard, al ging dat vaak weer ten koste van andere brievenbussen in de buurt. Zo blijft de brievenbus aan de Koornhorst in Zuidoost voor een grote seniorenflat. Maar nu verdwijnt dus wel de bus bij het Kantershof.

Seniorenflats
Ook blijft de brievenbus op de Brink in Betondorp, om rekening te houden met de vele ouderen in de buurt. Maar daardoor vervalt de bus bij het binnenrijden van de buurt. Toegegeven, aan de overkant van de Middenweg staat óók al een brievenbus.

Maar niet alle adviezen zijn overgenomen. In de Staatsliedenbuurt bleek de brievenbus waar zorgen over waren honderd meter van een andere brievenbus te staan en dat gold ook voor de brievenbus op het Javaplein.

Hoe dan ook houden alle zorginstellingen hun brievenbus voor de deur. Maar dat geldt dan weer niet voor alle seniorenflats. Daar sneuvelde de brievenbus soms alsnog, bijvoorbeeld vanwege een zorginstelling vlakbij.

Op de mat ploffen
Allicht komt in Amsterdam een buurt in protest vanwege gevoeligheden die PostNL niet heeft voorzien. Zo had elke regio wel zijn 'stormpje in een glas water', zegt Fuchs. Alle verzoeken om alsnog aanpassingen te maken worden bekeken, belooft hij. Dat is ook al gebeurd, 'her en der'.

"Daarvoor moet wel speelruimte zijn," zegt hij er meteen bij. En dat bijna de helft van de brievenbussen moet verdwijnen staat als een paal boven water. Dat wil PostNL ook graag uitleggen. "De postzegelprijs moet omhoog als meer brievenbussen blijven staan," zegt woordvoerder Ellen Talsma.

Aan de andere kant: juist ouderen en mensen die om andere reden aan huis gebonden zijn, sturen nog weleens een kaartje. PostNL wil er ook niet aan dat briefpost helemaal verdwijnt. Alles wat nu op de mat ploft, heeft des te meer zeggingskracht, zegt Talsma. "Geboortekaartjes krijgen via Whatsapp - daar kan ik kan me niks bij voorstellen."

Brievenbussen op minder centrale plekken verdwijnen. Andere steden, zoals hier Delft, gingen Amsterdam voor. Beeld David van Dam/De Beeldunie

Bestelbusjes

Na het fatale treinongeluk met de Stint bij Oss leegt PostNL de brievenbussen in Amsterdam weer deels met bestelbusjes. Sinds 2017 gebeurde dat met elektrische bakfietsen en met de Stint. Daardoor kwamen per dag honderd bestelauto's minder de stad in.

De fabrikant van de Stint wil alle voertuigen aanpassen aan de nieuwe richtlijnen. Tot die tijd heeft PostNL toch weer bestelbusjes ingezet. In de binnenstad worden de brievenbussen geleegd met elektrische bakfietsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden