Amsterdam Bewaar

PostNL gaat in Amsterdam bezorgen met e-bakfietsen

De stint, een elektronische bolderkar, is wendbaar en past ook tussen de amsterdammertjes.
De stint, een elektronische bolderkar, is wendbaar en past ook tussen de amsterdammertjes. © Wiebe Kiestra/PostNL

In de grote steden gaat PostNL de brievenbussen legen met elektrische bakfietsen. Tegelijk wordt daarmee ook de post opgehaald en bezorgd bij bedrijven. Al deze zomer komen daardoor per dag honderd bestelauto's minder Amsterdam in.

De e-bakfietsen zijn niet alleen schoner, ze nemen in de drukke binnenstad ook minder plek in. Terwijl hij stopt voor een uitgeverij aan de Herengracht wijst Petru Agachi op de amsterdammertjes die de rijbaan scheiden van het voetpad.

"Daar past een auto dus niet tussen," zegt hij. "Maar mijn stint wel."

In de binnenstad heeft PostNL de eerste bestelauto's al vervangen door elektrische voertuigen. Daarbij test PostNL bakfietsen in verschillende soorten en maten en dus ook de stint, een elektrische bolderkar waarmee kinderopvangorganisaties in Amsterdam ook al kinderen van school halen.

Wendbaar en smal, maar met genoeg laadruimte voor alle post die voorheen in een bestelwagen ging.

Verbeterde accu's
Agachi zoeft intussen van de ene kant naar de andere kant van de gracht. "Met de auto zou je dit nooit zo snel kunnen doen," zegt Nanette Wielenga, die bij PostNL de overstap op 'fietslogistiek' in goede banen leidt.

Tijdens een proef in Amsterdam zijn de e-bakfietsen al een succes gebleken. Hun accu's zijn de laatste jaren snel verbeterd, zodat ze nu ook de actieradius hebben om bestelwagens te vervangen. Wat ook helpt, erkent Wielenga: de hoeveelheid post is stukken minder geworden.

Netjes verdeeld over Amsterdam heeft PostNL acht overslagpunten ingericht, waar de post met een handjevol autoritten aan- en afgevoerd wordt. 

De postbezorgers hebben leuker werk en hebben meer contact met de stad

Terwijl Albert Heijn voor zijn bezorgbakfietsen nog zoekt naar dit soort uitvalsbases (zie kader), kon PostNL daarvoor simpelweg de depots gebruiken waar postbodes elke dag aan hun ronde beginnen.

Vanaf augustus rijden de zestig e-bakfietsen door heel Amsterdam en Diemen. Alleen in Landelijk Noord zijn de afstanden te groot, daar blijven bestelbussen rijden voor de zakelijke post en om de bussen te lichten.

Op de foto gezet
Behalve om tijdwinst in de drukke binnenstad gaat het PostNL ook om duurzaamheid. Nu PostNL in Amsterdam elektrisch vervoer gebruikt voor honderd bezorgroutes, spaart dat zo'n zestigduizend kilo CO2 per jaar - de energieconsumptie van drie huishoudens. Na Amsterdam volgen de overige grote steden.

In 2025 wil PostNL in 25 binnensteden geheel zonder uitstoot van CO2 bezorgen.

Dat Agachi en zijn collega's zich niet meer zitten op te vreten achter het stuur om voor sluitingstijd de post op te halen bij winkels en bedrijven, ziet Wielenga als 'bijvangst'.

"Ze hebben leuker werk, meer contact met de stad." Vooral op de stint trekt hij veel bekijks, vertelt Agachi. Al heel wat toeristen hebben hem op de foto gezet.

's Avonds worden met de e-bakfietsen ook pakketten bezorgd, maar daarvoor zijn de rest van de dag voorlopig nog bestelauto's nodig.

In Amsterdam bezorgt PostNL 22.000 pakketjes per dag en vaak van een omvang die zich niet zo makkelijk per e-bakfiets laat vervoeren. Wielenga: "Dat duurt nog wel even voordat we die allemaal met de fiets doen."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.