Amsterdam Bewaar

Plannen om Brug 95 te slopen: 'Het is een historische blunder'

De betonnen Brug 95, tussen de Haarlemmer Houttuinen en de Nieuwe Westerdok­straat is velen een doorn in het oog en zou daarom moeten verdwijnen
De betonnen Brug 95, tussen de Haarlemmer Houttuinen en de Nieuwe Westerdok­straat is velen een doorn in het oog en zou daarom moeten verdwijnen © Carly Wollaert

Nog geen vijftig jaar oud en technisch tiptop in orde. Toch gaan er stemmen op om Brug 95, over de Korte Prinsengracht, te slopen. 'Die brug is een historische blunder.'

Brug 95 is aangelegd als snelweg en je hoeft niet heel veel moeite te doen om die bedoeling er nu nog in te zien. Breed, recht en grijs. Véél te groot voor zijn omgeving is deze naamloze brug over de Korte Prinsengracht.

Als Amsterdam petieterig is, dan is deze brug vooral lomp. Vergelijk hem met zijn buurman, de Eenhoornsluis - ook best een bomvrij geheel - en je ziet dat er in 1971 een 300 meter lange fout is gemaakt.

En dat is precies de reden dat GroenLinks van deze brug af wil. Raadslid Zeeger Ernsting spreekt zelfs van een 'historische blunder', die moet worden goedgemaakt.

Grote brede wegen
"Het idee was om grote brede wegen aan te leggen door Amsterdam. Aan de oostkant van de binnenstad zou de Wibautstraat moeten worden doorgetrokken over de Nieuwmarkt, maar aan de westelijke zijde van het centrum begon men al met de aanleg van deze snelweg. Beide stukken zouden aan elkaar worden geknoopt. Gelukkig heeft de gemeente die plannen afgeblazen, maar deze brug met zijn monsterlijke fly-over ligt er nog. Wij zeggen: slopen."

Nú is het moment, zegt Ernsting, verwijzend naar de gemeenteplannen voor een goede fietsroute door de Haarlemmer Houttuinen.

De duizenden fietsers die elke dag door de Haarlemmerstraat en over de Haarlemmerdijk rijden, worden in de komende jaren over de Haarlemmer Houttuinen omgeleid, waarvoor onder meer een nieuwe fietsbrug over de Korte Prinsengracht wordt aangelegd. "Dan moeten we van de gelegenheid gebruikmaken die mini­snelweg af te breken."

Ongelukkige inrichting
Stuur al die fietsers dan over Brug 95, zou je kunnen zeggen. Maar de cijfers tonen dat dat vooralsnog niet werkt: gemiddeld rijden er per avondspits slechts 50 fietsers over deze route, tegen 2100 per úúr door de Haarlemmer­straat en over de Haarlemmerdijk. Ernsting: "Vanwege zijn hoogte en zijn ongelukkige inrichting maken fietsers, voetgangers en openbaar vervoer nauwelijks gebruik van de brug."

En hoewel pal naast de vermaledijde brug een spoordijk en -brug ligt waarover elke paar minuten een trein passeert, kun je je voorstellen hoezeer dit stukje stad ervan opknapt als de fly-over en zijn jarenzeventigbrug verdwijnen. Er komen amper mensen, want de menselijke maat is er zoek. En ook ónder de brug is het uitgestorven: een parkeerplaatsje lijkt vooral te worden gebruikt door mannen die hun plas niet kunnen ophouden, zo ruikt het er in elk geval.

Hoeveel auto's er dagelijks van de weg gebruikmaken, is niet duidelijk. Zeker is wel dat deze route de komende jaren steeds onlogischer zal worden. De Nieuwe Westerdokstraat, aan de oostkant van de brug, leidt namelijk naar de voorkant van CS. Deze route wordt in de nabije toekomst echter onzinnig omdat er een 'knip' op de Prins Hendrikkade komt, waardoor gemotoriseerd verkeer vanuit het westen niet meer aan de voorzijde van het station kan komen.

Wel rails, nooit een tram

Er zou een tram moeten kunnen rijden tussen het Haarlemmerplein en het Centraal Station, zo dacht men in 1985. Maar toen de rails er eenmaal lagen, veranderden de plannen: de rails zijn daardoor nooit gebruikt. Niet voor een dienstregeling en ook niet als het reservespoor dat men voor deze plek in gedachten had.

Volgens raadslid Zeeger Ernsting zou dit te maken hebben met de 'hoekigheid' van de brug: "De lange tramstellen kunnen er daardoor niet goed gebruik van maken."

Het GVB benadrukt dat de brug wel degelijk belangrijk is, omdat er veel bussen overheen rijden. Door dat intensieve busverkeer zijn de rails overigens wel versleten.