Amsterdam Bewaar

Plan fietsroute Haarlemmerstraat stuit op verzet

Artist impression van de brug
Artist impression van de brug © Novis

Niet iedereen is blij met de plannen van de gemeente om fietsers uit de Haarlemmerstraat om te leiden via een nieuwe fietsverbinding over de Haarlemmer Houttuinen.

Met name het sneuvelen van de betonnen brug over de Korte Prinsengracht is een aantal buurtbewoners tegen het zere been: het zou onveilig zijn.

Uit verkeerskundig onderzoek door De Baan Verkeersadvies in opdracht van de buurtbewoners blijkt dat het veiliger is de hoge brug intact te laten omdat fietsers en auto's elkaar op deze manier zonder problemen kunnen kruisen.

Als de brug 95 tegen de vlakte gaat, wordt het hier volgens het onderzoek 'erg complex': 'De 4900 fietsers dienen hier een drukke autoroute met 9880 voertuigen gelijkvloers te kruisen.'

Onzinnige sloop
Het vervangen van de hoge brug voor een lagere, is een belangrijk onderdeel van de nieuwe fietsverbinding, waarvan wethouder Sharon Dijksma eind november de plannen bekendmaakte.

Door de groei van het aantal fietsen en scooters, is de route over de Haarlemmerstraat en de Haarlemmerdijk een van de drukste fietsroutes van de stad geworden: dagelijks maken 20.000 fietsers en evenzoveel voetgangers van de straat gebruik. Door het aanbieden van een evenwijdige verbinding zou er in de Haarlemmerstraat en op de Haarlemmerdijk meer ruimte komen.

Het zijn niet de fietsers die hier het probleem vormen, maar de scooters

Volgens Hans Baaij, die spreekt namens teleurgestelde buurtbewoners, is het 'onzinnig' voor veel geld een brug te slopen en die te vervangen door een kruispunt dat gevaarlijke verkeerssituaties oplevert. 

"Wij hebben zelf een plan ontwikkeld waarin de Haarlemmerstraat en -dijk autoluw worden en fietsers welkom blijven. Alleen leveranciers kunnen er dan nog door. Je kunt dan parkeerplaatsen opheffen, waardoor je ruimte wint, bijvoorbeeld om vluchtheuvels aan te leggen."

Onveilige variant
Ook plaatsen de bewoners van de buurt vraagtekens bij de opzet van een nieuwe fietsverbinding, zegt Baaij. "Het zijn niet de fietsers die hier het probleem vormen, maar de scooters: die zullen gewoon rechtdoor blijven rijden over de Haarlemmerstraat en de Haarlemmerdijk. Haal de scooters weg door van de straten voetgangersgebied te maken waar je wel mag fietsen, en je doet iets aan dat probleem."

Stadsdeel Centrum vergadert deze week over een advies. Tijdens een bijeenkomst vorige week kwamen de commissieleden er niet uit. VVD'er Bas van der Sande is in elk geval geen voorstander van het neerhalen van de oude brug. 

"Het levert wellicht betere zichtlijnen op, maar uit het verkeerskundige onderzoek blijkt dus ook dat de door de gemeente gekozen variant onveiliger is. Het lijkt mij logischer verkeersstromen te scheiden. En waarom moet alles altijd alleen maar mooi zijn?"

Meefietsinterviews

De gemeente heeft zich bij de keuze voor de fietsroute over de Haarlemmer Houttuinen voor een deel gebaseerd op 'meefietsinterviews'. In september 2017 reden interviewers mee met 34 fietsers door de Haarlemmerstraat en over de Haarlemmerdijk.

Onderweg stelden zij vragen over de huidige inrichting, hun ervaringen en routekeuzes. Het overgrote deel van de geïnterviewden bleek voor de route te kiezen omdat deze rechtdoor voert en het snelst is.

Meer dan de helft zei graag een andere route te zien, 10 procent stelde de route over de Haarlemmer­straat en de Haarlemmerdijk aantrekkelijk te vinden.

Of het 'meefietsinterview' inhoudelijk deugt, wordt niet duidelijk, wel stellen de onderzoekers dat het aantal interviews te klein is om er vergaande conclusies aan te verbinden.