Piloten willen duidelijkheid over alarm Schiphol

Om onrust te voorkomen, moeten de autoriteiten grondig onderzoeken hoe woensdagavond een vals kapingsalarm kon worden gegeven vanuit een toestel van Air Europa op Schiphol. 

Vanuit een toestel van Air Europa werd een vals kapingsalarm gegeven. Beeld REUTERS

Dat stelt de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Volgens VNV-voorzitter Willem Schmid is het vooralsnog onduidelijk hoe de alarmering tot stand kwam. Om een dergelijk signaal uit te sturen moeten er vanuit de cockpit een aantal handelingen worden uitgevoerd.

Schmid: “Er zijn twee methodes om dit te doen. Een piloot kan bellen of via de radio contact opnemen met de verkeerstoren om een kapingsmelding door te geven. De tweede manier is om dit via een apparaatje, de zogenoemde transponder, te doen. Het apparaat staat continu in contact met de verkeerstoren en door het intikken van de viercijferige code 7500 kan de piloot aangeven dat er sprake is van een kaping.”

De VNV wil dat het voorval zo snel mogelijk wordt opgehelderd. “We hebben in elk geval kunnen zien dat de protocollen werken op Schiphol, maar het lijkt me duidelijk dat dit niet te vaak moet gebeuren,” aldus Schmid. “Er moet grondig onderzocht worden hoe dit heeft kunnen gebeuren.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden