Plus

Pieter Elbers blijft, maar KLM levert in

KLM heeft met de herbenoeming van Pieter Elbers een pyrrusoverwinning behaald. Het hangt van de kundigheid van de topman af of er niet een oorlog is verloren.

KLM-baas Pieter Elbers. Beeld anp

Pieter Elbers blijft nog ten minste vier jaar topman van KLM. De 48-jarige oer-KLM'er mag de goede werken voortzetten die hij de afgelopen vier jaar bij het bedrijf heeft verricht.

Het lijkt een overwinning - en dat is het ook. Maar daarvoor was wel een krachtig spelletje powerplay nodig in de eeuwige strijd tussen Parijs en Amstelveen: een halve volksopstand, een petitie voor het behoud van de topman die ruim 25.000 keer werd getekend, een demonstratie bij het KLM-hoofdkantoor en meerdere Nederlandse ministers die zich openlijk en achter de schermen in niet mis te verstane bewoordingen over de affaire uitlieten.

Het moet in Frankrijk een vreemde indruk hebben gemaakt. Daar komt luchtvaartpersoneel normaliter alleen op de been om tegen de eigen leiding te protesteren.

Of 'kwade genius' Ben Smith, die de machtsstrijd bewust heeft laten ontbranden, erg onder de indruk was, valt te betwijfelen. Want wat begon als een greep naar de macht bij Air France-KLM door Elbers, die niet lang geleden hoge ogen gooide als kandidaat voor het topmanschap, werd door Smith kundig ontmanteld tot een overlevingsstrijd voor kroonprins Elbers.

Nachtmerrie
Kopman worden zat er niet in, gezien de rabiate anti-Nederlandse houding van een deel van het Franse smaldeel, maar vanuit Amstelveen werd een gerichte poging gedaan Elbers nummer twee te maken, de man achter de schermen.

Maar met de aanstelling van Benjamin Smith kozen de door Frankrijk gemonopoliseerde commissarissen van Air France-KLM voor het tegenovergestelde: een machtige alleenheerser die in zijn eentje de lijntjes uitzet. Zaakwaarnemers bij de dochtermaatschappijen hebben in dat model alleen uit te voeren.

Die opzet is al 15 jaar een nachtmerrie voor KLM. En met de handig uitgespeelde machtsstrijd is het nog altijd een zeer reëel toekomstbeeld. Elbers wil het geen wisselgeld noemen, maar de benoeming van Ben Smith in de zelfstandige raad van commissarissen is een enorme nederlaag, waar KLM zich vanaf het begin tegen heeft verzet. Op die positie kan Smith gezaghebbend toezicht houden op de uitvoering van wat hij als topman verordonneert.

Elbers mocht, als de nieuwe vicetopman van Air France-KLM, bij de presentatie van de jaarcijfers vandaag wel rechts naast Smith aanschuiven. Maar zijn tegenhanger bij Air France heeft dezelfde status. De holding krijgt daarmee niet de vurig gewenste tweekoppige leiding, maar wordt een kwartet met Smith als leider.

KLM-blauw
Enigszins geruststellend is de positie van de aanblijvende financieel topman Frédéric Gagey, die in zijn jaren als financieel topman in Amstelveen aardig KLM-blauw is geworden.

Dat er ook afspraken zijn gemaakt over verdere samenwerking bij het bepalen van bestemmingen, de aankoop van vliegtuigen, IT, sociale ­media en zelfs personeelszaken, is al even omineus. Op elk van die vlakken gaan alle alarmbellen rinkelen, omdat het de zelfstandigheid ondergraaft die KLM er nu heeft.

Het is ook een klap in het gezicht van KLM en de successen die op elk van die punten zijn bereikt en een beloning voor het wangedrag bij Air France in dezelfde periode.

Gelukkig wordt nergens gerept van financiële synergieën of, zoals die in Amstelveen heten: een greep in de KLM-kas. Ook wordt niet ­opnieuw gemorreld aan het eigendom van Transavia.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden